Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog niet klaar voor het WK? Leer van vorige edities

Nee, het is nog niet te laat om in te haken op het naderende WK Voetbal, maar je moet nu wel opschieten en vandaag nog beginnen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als marketeer heb je alweer bijna twee jaar kunnen nadenken wat je met jouw merk in Brazilië gaat doen. Ben je nog niet begonnen dan is dit artikel zeker iets voor jou.

related partner content for mobile comes here

Leer van de vorige editie
Even je geheugen opfrissen: twee jaar geleden op het EK hadden we de , het en de . Deze campagnes deden het -naast de en Jupiler-  erg goed.

Albert Heijn koos voor een andere weg; een facebookcampagne ;Mannen tegen de Vrouwen&;, of iets in die richting. De meeste marketeers onder ons kunnen het zich hoogstwaarschijnlijk al niet meer herinneren en dat zegt al genoeg. Het was te moeilijk voor de consument, AH moest te veel uitleggen en daarom liep het op een mislukking uit.

Het EK2012 in Oekraïne en Polen ben je natuurlijk allang vergeten. Echter, de finale tegen Spanje op het WK in Afrika staat zeker nog op het netvlies. Kies dus voor een activatiecampagne waarbij je de fan van ons oranje gekleurde land alles nog beter laat beleven. Een paar tips:

- Kies voor oranje: Er zijn nog steeds merken en bedrijven die tijdens dit oranje &;feestje&; eigen huisstijlkleuren boven de kleur oranje verkiezen. Sorry, maar Nederland kleurt 4 weken oranje, dus jouw merk ook. Gamma gaf tijdens het WK haar klanten een blauwe voetbal. Fout.

- Bekijk de trends: Het marketinglandschap verandert dagelijks. Social media is volwassen geworden. De jeugd gaat weg bij Facebook en 55+ begint social media juist te begrijpen. Instagram is populairder dan ooit en andere kleine niches worden aangeboren, zoals Snapchat.

&;Selfie&; was het woord van 2013 en blijft absoluut nog houdbaar tot aan het WK in Brazilië. Turkish Airlines had vorig jaar een kijkcijferhit met Messi en Kobe Bryant die het tegen elkaar opnamen in een ‘selfie shootout’. De sterren stuurden elkaar zelfportretten vanuit de meest exclusieve locaties in de wereld. Meer dan 130 miljoen views op YouTube. Of we de selfies terug gaan zien op het WK, ik denk van wel.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

- Ontwikkel een premium: Uit de vorige EK&;s en WK&;s blijkt dat een gimmick/gadget nog steeds de &;Key&; tot succes is. Dat is ook niet zo gek: Nederlanders zijn nog steeds dol op oranje items. Eerder schreef ik al eens over de 5 basisvoorwaarden om een inhaker te bedenken met een gadget. Ook nog goed toepasbaar voor aankomend WK:

1. Begin op tijd - Ja, je bent misschien al te laat maar er zijn absoluut nog mogelijkheden.
2. Denk aan een Brand Utility - zoek de massa, maak er een feestje van, geef je klant handvatten om het cooler, mooier of gaver te maken.
3. Zorg voor relevantie 
4. Bruikbaar - Sambatrommelpetten zijn voorbij, stel jezelf altijd de vraag &;maar, hebben we er ook iets aan?&;
5. Aantrekkelijkheid - Uit divers onderzoek blijkt dat klanten na relevantie en bruikbaarheid de aantrekkelijkheid van een artikel op plaats 3 zetten. Dus maak het aantrekkelijk: in design, functionaliteit of innovativiteit.

Komende periode zullen alle merken losbarsten met alle WK-campagnes. Er zijn al veel merken gestart, en aanstaande maandag 5 mei gaat ook Heineken &;live&; met het , verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkten bij aanschaf van een krat Heinekenbier.

Op Adformatie.nl is een beschikbaar dat over de diverse campagnes schrijft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in