Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe zit het nu met imago?

Het beeld dat consumenten hebben van jouw product, dienst of organisatie is het imago van je merk. Je doelgroep is te onderscheiden in…
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wanneer je weet hoe bestaande en potentiële klanten over je denken, kun je dit als basis gebruiken voor je brand management strategie, de manier waarop je je merk beheert en omgaat met je merk.


Bij brand management komt nog een ander essentieel element kijken. Namelijk het beeld dat jij en je medewerkers van je eigen organisatie hebt: je identiteit. De identiteit van je merk wordt onder andere gevormd door je kernwaarden. Die kernwaarden zijn de punten waar je als merk voor staat. Het geeft je richting en focus.

Zeker wanneer je bedrijf groeit en meer medewerkers hebt, zorgt het voor houvast om met elkaar aan hetzelfde doel te werken. Je hebt dezelfde ‘why’ en daardoor ontstaat richting en gelijkheid in je proposities en diensten.

Hoe beter jij weet waar je voor staat, en hoe duidelijker je die identiteit uitdraagt, hoe groter de kans dat je identiteit overeenkomt met je imago. Zodat consumenten ook snappen wie jij bent en waar je voor staat.

Tot zover de theorie.

Hoe beter jij weet waar je voor staat, en hoe duidelijker je die identiteit uitdraagt, hoe groter de kans dat je identiteit overeenkomt met je imago. Zodat consumenten ook snappen wie jij bent en waar je voor staat.



Tot zover de theorie.

Tot zover de theorie.

Imago: I love my mum most

In de praktijk blijkt, na 20 jaar

merkonderzoek en imago onderzoek, dat je kernwaarden niet top of mind zijn bij de consument. Consumenten zijn niet heel bewust en rationeel met merken bezig. Je kernwaarden kunnen nog zo goed zijn, het overtuigt jouw klanten niet om voor jou merk te kiezen.

Wil je merkonderzoek doen om je merk te laten groeien, werk dan wel aan je ‘why’, bepaal je identiteit en neem die in je interne strategie mee, maar toets je kernwaarden niet extern.

Uit veel imago onderzoeken onder consumenten blijkt namelijk een standaard patroon. Wanneer klanten jou beoordelen, scoor je hoog op je kernwaarden. Goed nieuws natuurlijk, maar dat geldt ook voor je concurrenten. Klanten bij de concurrent vinden die concurrent het betrouwbaarst, het meest servicegericht, gewoon de beste.

We noemen dit het ‘I love my mum most’ principe. Natuurlijk is je eigen moeder de liefste ter wereld, want het is JOUW moeder. Zo werkt het ook met merken. Het merk dat je gebruikt, waardeer je het meest. Attitude volgt gedrag, en niet andersom.


Uit veel imago onderzoeken onder consumenten blijkt namelijk een standaard patroon. Wanneer klanten jou beoordelen, scoor je hoog op je kernwaarden. Goed nieuws natuurlijk, maar dat geldt ook voor je concurrenten. Klanten bij de concurrent vinden die concurrent het betrouwbaarst, het meest servicegericht, gewoon de beste.

We noemen dit het ‘I love my mum most’ principe. Natuurlijk is je eigen moeder de liefste ter wereld, want het is JOUW moeder. Zo werkt het ook met merken. Het merk dat je gebruikt, waardeer je het meest. Attitude volgt gedrag, en niet andersom.


We noemen dit het ‘I love my mum most’ principe. Natuurlijk is je eigen moeder de liefste ter wereld, want het is JOUW moeder. Zo werkt het ook met merken. Het merk dat je gebruikt, waardeer je het meest. Attitude volgt gedrag, en niet andersom.

We noemen dit het ‘I love my mum most’ principe. Natuurlijk is je eigen moeder de liefste ter wereld, want het is JOUW moeder. Zo werkt het ook met merken. Het merk dat je gebruikt, waardeer je het meest. Attitude volgt gedrag, en niet andersom.

Wees concreet en groei harder dan de rest


Consumenten die nog geen klant bij je zijn, zien weinig onderscheid op kernwaardes, zij hebben een veel vlakker beeld van de branche. Vertaal je kernwaardes daarom door naar de category entry points.


En toets die onder consumenten middels impliciete technieken. Zo maak je de verschillen tussen jou en je concurrenten veel concreter voor de consument. Hou daarbij wel voor ogen dat zolang jij in je brand strategy niet afwijkt van andere merken in je branche, zolang je meebeweegt met de markt, je ook niet harder zult groeien dan de rest van de branche. Wil je ook harder groeien durf dan af te wijken.


En toets die onder consumenten middels impliciete technieken. Zo maak je de verschillen tussen jou en je concurrenten veel concreter voor de consument. Hou daarbij wel voor ogen dat zolang jij in je brand strategy niet afwijkt van andere merken in je branche, zolang je meebeweegt met de markt, je ook niet harder zult groeien dan de rest van de branche. Wil je ook harder groeien durf dan af te wijken.

impliciete technieken. Zo maak je de verschillen tussen jou en je concurrenten veel concreter voor de consument. Hou daarbij wel voor ogen dat zolang jij in je brand strategy niet afwijkt van andere merken in je branche, zolang je meebeweegt met de markt, je ook niet harder zult groeien dan de rest van de branche. Wil je ook harder groeien durf dan af te wijken.

. Zo maak je de verschillen tussen jou en je concurrenten veel concreter voor de consument. Hou daarbij wel voor ogen dat zolang jij in je brand strategy niet afwijkt van andere merken in je branche, zolang je meebeweegt met de markt, je ook niet harder zult groeien dan de rest van de branche. Wil je ook harder groeien durf dan af te wijken.


Ben je benieuwd hoe imago onderzoek ook voor jouw merk werkt?


Lees hier meer of vraag 't aan Sanna van Geldermalsen

meer of vraag 't aan

Sanna van Geldermalsen

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in