Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe realiseer je quick wins?

Wie promotie of een nieuwe baan heeft gekregen, wil zichzelf snel bewijzen. Dat moet ook, maar vaak lukt het niet. Wat zijn de valkuilen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Managers die promotie hebben gekregen en het goed doen in hun nieuwe functie hebben iets met elkaar gemeen: ze zijn er sterk op gericht een quick win te realiseren.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek van Mark E. Van Buren en Todd Safferstone (Corporate Executive Board). Als je snel een zichtbare, mooie bijdrage levert aan de organisatie, stelt dat je baas, collega’s en medewerkers gerust dat je terecht promotie hebt gekregen, dat je op de juiste plek zit en dat je goed bent. Dus krijg je een betere prestatiebeoordeling. Zo werkt dat nu eenmaal. Maar: het lukt niet iedereen om zo’n snel resultaat neer te zetten, wat tot slecht presteren in de nieuwe functie kan leiden.

De onderzoekers hebben bij minder succesvolle managers vijf gedragspatronen getraceerd die het behalen van snelle resultaten in de weg staan:

  • te veel op details focussen
  • negatief of defensief op kritiek en feedback reageren
  • intimiderend gedrag vertonen
  • overhaast te werk gaan, eenzijdig kant-en-klare plannen opstellen en uitvoeren zonder de mensen om je heen erbij te betrekken
  • ondergeschikten micromanagen (je bemoeien met werk dat je gewoon aan anderen moet toevertrouwen).

Anders gesteld: als je te fanatiek op snel resultaat jaagt, belet dat je om snel resultaat te boeken. Kenmerkend voor succesvolle managers is dat zij niet solistisch opereren maar proberen om gezamenlijke snelle resultaten te behalen. Dat wil zeggen: prestaties waaraan de belangrijkste teamleden bijdragen en die het hele team er goed uit laten zien.

De onderzoekers geven vier richtlijnen. Laat je mensen niet langs de zijlijn toekijken maar betrek ze er intensief bij. Besef dat je aanstelling onzekerheid bij mensen veroorzaakt. Stel je nederig op. En verdiep je in je team.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in