Hoe realiseer je quick wins?


Managers die promotie hebben gekregen en het goed doen in hun nieuwe functie hebben iets met elkaar gemeen: ze zijn er sterk op gericht een quick win te realiseren.
Dat blijkt uit onderzoek van Mark E. Van Buren en Todd Safferstone (Corporate Executive Board). Als je snel een zichtbare, mooie bijdrage levert aan de organisatie, stelt dat je baas, collega’s en medewerkers gerust dat je terecht promotie hebt gekregen, dat je op de juiste plek zit en dat je goed bent. Dus krijg je een betere prestatiebeoordeling. Zo werkt dat nu eenmaal. Maar: het lukt niet iedereen om zo’n snel resultaat neer te zetten, wat tot slecht presteren in de nieuwe functie kan leiden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe onderzoekers hebben bij minder succesvolle managers vijf gedragspatronen getraceerd die het behalen van snelle resultaten in de weg staan:
- te veel op details focussen
- negatief of defensief op kritiek en feedback reageren
- intimiderend gedrag vertonen
- overhaast te werk gaan, eenzijdig kant-en-klare plannen opstellen en uitvoeren zonder de mensen om je heen erbij te betrekken
- ondergeschikten micromanagen (je bemoeien met werk dat je gewoon aan anderen moet toevertrouwen).
Anders gesteld: als je te fanatiek op snel resultaat jaagt, belet dat je om snel resultaat te boeken. Kenmerkend voor succesvolle managers is dat zij niet solistisch opereren maar proberen om gezamenlijke snelle resultaten te behalen. Dat wil zeggen: prestaties waaraan de belangrijkste teamleden bijdragen en die het hele team er goed uit laten zien.
De onderzoekers geven vier richtlijnen. Laat je mensen niet langs de zijlijn toekijken maar betrek ze er intensief bij. Besef dat je aanstelling onzekerheid bij mensen veroorzaakt. Stel je nederig op. En verdiep je in je team.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid