Hoe manage je het brein van de consument?
Paul Postma gaf deze week op de eerste goeroebijeenkomst van SRM in 2011 een presentatie, met als onderwerp "Hoe manage je het brein van anderen?" Ik was getuige van een zeer interessante en voor velen een ‘eye-opening’ discussie van ‘de consument als mens’. Postma gebruikte hierbij veel voorbeelden uit en verwijzingen naar zijn laatste boek, dat voor publicatie grondig werd gescreend door een neuroloog.
Afgelopen maandag kwamen marketeers en geïnteresseerden uit diverse windrichtingen bijeen in Amsterdam voor een geslaagde sessie. Het brein dat “zoekt naar verbanden, ook als die er niet zijn” was ‘the center of attention’ deze avond. Zo vertelde Postma ons dat “oude” neurale systemen in ons brein ons handelen bepalen en het “nieuwe” slechts zoekt naar argumenten die ons handelen goedkeuren. Inspelen op oeroude driften als begeerte en onweerstaanbaarheid geeft je als aanbieder wel degelijk een voorsprong. Zolang wij deze inzichten gebruiken om de diepere behoeften en verlangens van mensen aan te spreken in de positieve zin is dit zeker gewenst.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe link naar ‘advertising’ kan worden gelegd via het AIDA-model (Attention-Interest-Desire-Action). Dit model vertelt ons dat wij handelen vanuit een bepaalde logische redenering. Bij het ADIA-model dat Postma introduceert, is de keuze al gemaakt voordat wij gaan redeneren en vindt het proces plaats in de omgekeerde volgorde: Action-Desire-Interest-Alibi. Ook Postma vindt dus dat er sprake is van een zogenoemde ‘rationalized brain’.
De presentatie en uitleg was to-the-point en zat vol anekdotes en andere sprekende voorbeelden. Postma zoekt, ook in zijn boek, naar raakvlakken tussen diverse vakgebieden. Hij stoelt daarbij op zijn ervaring, maar begeeft zich wel op een gewaagd terrein. Zijn aandacht voor — het begrijpen van — de mens is echter niet meer dan logisch. We leven in een dynamische, veranderende samenleving en daarmee gaan verschuivingen in marketingwijzen gepaard. In een periode waarin consumenten zelfs meer vertrouwen hebben in vreemden binnen hun sociale netwerk dan in deskundigen en marketeers er alles aan doen om de afstand tot de consument te verkleinen. Hoe dring jij door tot het diepere brein van de consument?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid