Meer ruimte voor b2b- marketingbudget
De uitgaven aan b2b-marketing zitten in de lift, blijkt uit de TNS NIPO B2B Marketing Barometer 2011.
Business-to-business bedrijven verwachten per saldo dit jaar een wezenlijk grotere investering in marketing te doen dan in voorgaande jaren. De groei zal daarbij voornamelijk zitten in de uitgaven aan de website, e-mailmarketing, social media en online advertising.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaOpvallend is volgens het onderzoeksbureau dat minder dan de helft van de b2b-marketing- en communicatieverantwoordelijken actief is met social media. Sterker nog, nauwelijks een op de acht heeft hiervoor een concrete strategie ontwikkeld. Veel business-to-businessorganisaties verkeren nog in het stadium van het ‘uitproberen’.
Dit betekent vaak dat men op een luisterende manier van social media gebruik maakt; een interactieve rol wordt door weinigen daadwerkelijk ingevuld. Toch zegt inmiddels bijna een kwart van de business-to-businessorganisaties te twitteren. Net als bij consumer marketing, speelt ook binnen b2b-marketing leeftijd een rol in het gebruik van social media: hoe jonger de marketeer, hoe vaker men er al mee bezig is.
Marketing accountability is van bescheiden aard: nauwelijks een kwart van de b2b-bedrijven stelt het rendement vast van hun investeringen in marketing.
In de praktijk beperkt zich dit tot het bepalen van respons op direct marketing acties, het tellen van leads of het registreren van hits op de website. Het overgrote deel stelt nooit het rendement vast van de marketinginspanningen en gaat af op hun gevoel. Dat gevoel zegt aldus TNS NIPO dat per saldo de opbrengst van social media licht hoger is dan de investeringen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid