Maatschappelijke betrokkenheid goed voor voetbalclubs


Maatschappelijke betrokkenheid levert betaald voetbalclubs een beter imago op. Ook de projecten waar de profclubs zich voor inzetten, profiteren ervan: inzet van spelers en stadion leiden tot hogere participatie en verbeterde uitstraling van maatschappelijke projecten. Dat blijkt uit het onderzoek Rendement van maatschappelijk verantwoord ondernemen door betaald voetbalclubs van de Universiteit van Utrecht in opdracht van Stichting Meer dan Voetbal.
In totaal steken de ere- en eerste divisieclubs 3,1 miljoen euro in maatschappelijke projecten. Ze richten zich daarbij op een breed scala aan activiteiten: 25% houdt zich bezig met het bevorderen van sportparticipatie, één vijfde met arbeidsparticipatie – of integratie, 16 procent met scholing, 14 procent met gezondheid en 6 procent richt zich op de wijken waar de club is gevestigd. De betrokkenheid leidt tot een beter imago van de clubs en goodwill bij relaties als gemeentes, woningcorporaties en onderwijsinstellingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHoewel deze betrokkenheid niet direct leidt tot financieel rendement, kan het we financieel voordeel opleveren. Stelt senior adviseur Frank van Eekeren in de Volkskrant. ‘Er zijn sponsors die letterlijk zeggen: als de club zich zo maatschappelijk opstelt, wordt het voor ons echt interessant om samen te werken.’
De resultaten van het onderzoek worden vandaag, 9 maart, bekend gemaakt tijdens het congres Scoren in de Wijk in Enschede.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid