Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe maken we van RSS een succes?

5% van de internetgebruikers gebruikt een RSS reader. Of misschien nog wel minder, zo denkt Mark Fletcher, oprichter van Bloglines en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

5% van de internetgebruikers gebruikt een RSS reader. Of misschien nog wel minder, zo denkt , oprichter van Bloglines en spreker op eDay vorige week. Terecht merkt hij op dat RSS nog teveel een technology driven toepassing is. Mensen hebben geen gevoel bij .

related partner content for mobile comes here

Blogs daarentegen mogen al rekenen op zo'n 35% gebruik. Althans, volgens de officiële cijfers. Dat zou juist wel meer kunnen zijn doordat een blog wel erg lijkt op een website en er nergens staat dat het een blog is. Het onderzoek gaat veel meer over de vraag "kent u het begrip blog en zo ja, gebruikt u blogs".

De vraag is dus: hoe maken we van RSS net zo'n succes als de blogs? De vraag is ook of dat wel de goede vraag is.

Grootste verschil tussen RSS en Blogs is de manier waarop je als achteloos mediagebruiker er terecht komt. Een blog gaat helemaal vanzelf, niemand is op zoek naar een blog. Een RSS reader moet je eerst installeren.

Ik ben fan van ; intuïtief en simpel. Als ik op een site kom met een RSS feed achter de berichten heb ik het in twee klikken binnen toegevoegd aan mijn 'RSS reader'. En dat is gewoon mijn internetbrowser, dus niks hoeven te installeren. Het nadeel is dat de berichten alleen tevoorschijn komen als ik dat vraag. Terwijl de kracht van RSS natuurlijk ook de actualiteit is. In een desktopreader zie je direct als een nieuw bericht binnen is.

Maar dat verschil is niet erg, het is een verschil in behoefte. RSS is namelijk uiteindelijk maar een ondersteuning van verschillend gebruik. Heel erg : verschillend gebruik leidt tot .

Een product zou een persoonlijke krant kunnen zijn voor mensen zoals ik, die elke avond de hele dag in een overzicht willen. En dan het liefst met een automatische categorisering op basis van tags, op basis van links naar dezelfde pagina's.

Voor anderen die niet kunnen wachten op het laatste nieuws is zou MSN een nieuwsfunctie kunnen bieden (handig omdat je die toch automatisch opstart). Of zijn de speciale toepassingen zoals een zeer.

RSS kan ook onderdeel zijn van online dienstverlening. Routenet biedt de service dat via RSS je op de hoogte blijft van de . Of via RSS de laatste beursberichten. Zulke specifieke informatie sneeuwt nu onder in de berg blogberichten. Daar past een speciale toepassing.

Met al die toepassingen ontstaat staks weer een nieuwe behoefte; een persoonlijk portaal. De nieuwe desktop is een RSS reader. Waar aanbieders hun berichten kwijt kunnen. En je beheert je eigen Identity 2.0 ( verplichte kost voor iedereen die professioneel presenteert). De kunst wordt om als aanbieder je informatiediensten pasklaar voor het persoonlijk portaal te maken.

RSS dat niet als RSS herkenbaar is de sleutel tot succes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in