Overslaan en naar de inhoud gaan

Halvering winst PCM

De winst van PCM Uitgevers is in de eerste helft van het jaar gehalveerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot zes miljoen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De cijfers zijn sterk beïnvloed door de aankoop en verkoop van bedrijven. Zo werd begin dit jaar Het Parool/Weekmedia afgestoten, werd uitgeverij CrossPoints (met ondermeer Carp) verkocht, terwijl uitgever Bohn Stafleu Van Loghum juist werd aangeschaft. Als de effecten van al die transacties uit de cijfers worden gehaald, daalt het bedrijfsresultaat (vóór afschrijving van goodwill en uitgaverechten) met 14,9 miljoen euro, een daling van 34,6 procent.

related partner content for mobile comes here

De kranten van PCM (ondermeer de Volkskrant, Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad en Trouw) hebben onverminderd veel last van de slechte advertentiemarkt. De omzet in advertenties daalde met bijna 30 miljoen euro ofwel 21,9 procent.

Er is een aantal bezuinigingsmaatregelen getroffen. Zo moet elk van de kranten 5 procent op zijn budget bezuinigen, en is het beheer van computernetwerken uitbesteed. Effecten zullen dit halfjaar al merkbaar zijn, zegt PCM. Het concern doet geen winstvoorspelling voor heel 2003. Een woordvoerder meldt dat de PCM-dagbladen zelf mogen bekijken waar in gesneden moet worden. Hij noemt als bezuinigingsvoorbeelden ‘het aantal
(dagblad)pagina's, internet, de magazines op zaterdag of de inkoop van freelancers’ (ANP/Financieele Dagblad).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in