Google scoort, AOL blundert


AOL is nu nog de grootste aanbieder van nettoegang ('provider') in de VS maar wil meedoen met Yahoo, Google en MSN in de portaalstrijd. Als opstapje lekte AOL even een enorme hoeveelheid verzamelde zoekdata van klanten. Dan deed Google het beter: na mediagigant Viacom (MTV) haakt ook News Corp. (Fox) aan bij de reclamekar van Google.
Google maakte de beide overeenkomsten tegelijkertijd bekend, zodat we ook haar eigen formulering over de Viacom-overeenkomst kunnen lezen. En om onbegrip te voorkomen publiceerde Google ook direct daarop het nieuws over Fox.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat laatste bericht geeft een belangrijk commercieel detail weg, te weten een minimum betaling door Google van 900 miljoen dollar vanaf begin 2007 tot het tweede kwartaal van 2010, dus een periode van ruim 3 jaar. Dat lijkt eenvoudig, zeker daar Google behalve de zoekreclame ook de banners mag gaan doen.
Immers, MySpace doet in 2006 al 180 miljoen dollar aan reclame. Als Google naar 900 miljoen gaat en er zelf ook het nodige aan wil overhouden, dan moet MySpace nog wel flink groeien met reclame. Maar niets lijkt dat in de weg te staan. Of er moet ineens een kentering komen, net als in Nederland Ilse moest aanzien dat na de aankoop van CU2 ineens Sugababes marktleider werd met profielen van jongeren.
Of America Online dat vanaf 1994 negen jaar lang onaantastbaar was in de internetvoorziening in de Verenigde Staten, maar de breedbandwagon moest missen. Dus moet het roer om: reclame moet de hoofdbron van inkomsten worden. AOL probeert het ook met een MySpace concurrent.
Maar AOL maakt werkelijk een onvergeeflijke blunder: een bestand met zoekdata van ruim 650.000 klanten kwam per ongeluk online. Was bedoeld voor onderzoek in wetenschappelijke kring.
Dat doel wordt wel bereikt. Onderzoek komt er zeker. Snelle excuses kunnen niet verhelpen dat het nooit meer weggaat van internet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid