Component branding kent risico’s
Component branding wordt al door veel merken toegepast. Intel zit in tal van pc-merken. Dolby zit in vele consumentenelectronikamerken en Shimano op menige fiets. Nutrasweet zoet vele frisdrankmerken. Het zijn merken die een ingrediënt vormen, een halffabrikaat of onderdeel zijn van andere merken.
Vaak voegen ze iets toe aan de merken die hun onderdak verschaffen. Zowel met betrekking tot produktkwaliteit, de uiteindelijke marge, als de toegevoegde merkwaarden leidt component branding tot gemeenschappelijk succwes voor de betrokken merken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMaar is het delen van onderdelen altijd zinvol voor merken?
De wetenschappers constateren dat het meestal een kostengedreven operatie is. Met name in de auto-industrie is dit het geval: vaak worden hier productcomponenten gedeeld om productie- en ontwikkelingskosten te drukken.
De auteurs vragen zich af of dit vanuit merkperspectief verstandig is. Hoe worden premiummerken geëvalueerd wanneer bepaalde onderdelen van het product gedeeld worden met standaard- of lowbudgetmerken? Wat betekent componentsharing voor merkdifferentiatie?
De wetenschappers vinden dat component sharing wellicht te overwegen is als kostenbesparing, maar de schaduwzijden zijn dan wel erg helder.
Het vermindert de merkdifferentiatie en de merkwaarde wordt zelfs aangetast. Vooral het imago van hoger gepositioneerde merken loopt kans op schade. Omgekeerd profiteert het economy-merk het meest als er onderdelen met andere merken gedeeld worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid