Overslaan en naar de inhoud gaan

Component branding kent risico’s

Is het delen van onderdelen altijd zinvol voor een merk? In de nieuwste GVR monografie (deel 52) van Peter Verhoef en Coen Pauwels wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Component branding wordt al door veel merken toegepast. Intel zit in tal van pc-merken. Dolby zit in vele consumentenelectronikamerken en Shimano op menige fiets. Nutrasweet zoet vele frisdrankmerken. Het zijn merken die een ingrediënt vormen, een halffabrikaat of onderdeel zijn van andere merken.

related partner content for mobile comes here

Vaak voegen ze iets toe aan de merken die hun onderdak verschaffen. Zowel met betrekking tot produktkwaliteit, de uiteindelijke marge, als de toegevoegde merkwaarden leidt component branding tot gemeenschappelijk succwes voor de betrokken merken.

Maar is het delen van onderdelen altijd zinvol voor merken?

De wetenschappers constateren dat het meestal een kostengedreven operatie is. Met name in de auto-industrie is dit het geval: vaak worden hier productcomponenten gedeeld om productie- en ontwikkelingskosten te drukken.
De auteurs vragen zich af of dit vanuit merkperspectief verstandig is. Hoe worden premiummerken geëvalueerd wanneer bepaalde onderdelen van het product gedeeld worden met standaard- of lowbudgetmerken? Wat betekent componentsharing voor merkdifferentiatie?

De wetenschappers vinden dat component sharing wellicht te overwegen is als kostenbesparing, maar de schaduwzijden zijn dan wel erg helder.
Het vermindert de merkdifferentiatie en de merkwaarde wordt zelfs aangetast. Vooral het imago van hoger gepositioneerde merken loopt kans op schade. Omgekeerd profiteert het economy-merk het meest als er onderdelen met andere merken gedeeld worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in