Google Brain maakt adverteren overbodig
Délia Lauret, Producer bij Achtung!, voorziet in 2053 een einde aan megalomane bureaucratieën en er bestaan enkel nog specialistische bureaus. Adformatie bestaat 40 jaar en vroeg RA*W, de reclamemakers van de toekomst, hoe het bureau van de toekomst eruit ziet.
Derde wereldoorlog beëindigd. Laatste natuurlijke bronnen op aarde uitgeput. Eerste baby geboren op Mars. Dit zijn slechts enkele kreten die online te vinden zijn over 2053, maar niets over het reclamebureau van de toekomst. Die voorspellingen zijn natuurlijk ook moeilijk te maken, zeker gezien de enorme snelheid waarop de wereld zich nu evolueert.
Die snelle ‘evolutie’ forceert merken zich anders te structureren. Nog geen 20 jaar geleden was het internet nog lang niet overal, nu is het nergens meer weg te denken, ook niet bij merken. Dit zette een globalisering in gang die de wereld elke dag kleiner maakt terwijl de mogelijkheden steeds groter worden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOver 40 jaar is de rolverdeling merk en consument compleet omgedraaid. Consumenten hebben de macht en middelen om een merk naar haar pijpen te laten dansen. Ze laten zich geen oor aan naaien. Dit betekent dat de doelstellingen van merken zullen veranderen. Ze zullen zich constant opnieuw uit moeten vinden, verdienmodellen aanpassen. Ter illustratie, Universal Music die in verband met dalende plaatverkopen een dienst als Spotify zélf op zet. Of een Kodak, Flickr. Of Polaroid, Instagram. Dit zouden dingen zijn die nu al hadden kunnen gebeuren, maar de bewustwording van merken is nu nog veelal trager dan de technologie. In 2053 zullen merken niet anders meer kunnen, technologie binnen of buiten hun productgebied worden geadopteerd om zichzelf weer te innoveren.
Dit betekent kleinere hiërarchieën waarin snel geschakeld kan worden, geen megalomane bureaucratieën meer. Bureaus zullen mensen verliezen aan deze merken die veel dingen in-house gaan doen. De bureaus die er nog zijn worden specialisten, die met de groei van kanalen en middelen niet meer lokaal maar globaal opereren, want de landsgrenzen zijn verdwenen. Advertenties krijg je niet meer op je mobiele site, maar in je gedachten aangezien we zo onderhand bionisch zijn geworden dankzij Google Brain. Bellen doe je in gedachten en browsen met je ogen dicht.
Waarschijnlijk is dit het hele verhaal niet. Zeker is in ieder geval dat over 40 jaar de talenten van nu de oude rotten zullen zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid