Overslaan en naar de inhoud gaan

Gaan klantvriendelijkheid en social media hand in hand?

Gisteren vond de verkiezing van het klantvriendelijkste bedrijf van 2011 plaats. KREM analyseerde het onderzoek en wilde daarbij een link…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren vond de verkiezing van het van 2011 plaats. KREM analyseerde het onderzoek en wilde daarbij een link leggen tussen de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland (volgens het onderzoek van MarketResponse) en de klantvriendelijkheid van deze bedrijven via social media.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek, voor de vijfde keer uitgevoerd door MarketResponse, staan positieve klantervaringen centraal. De genomineerden zijn beoordeeld op factoren als tijdig fouten oplossen en goede bereikbaarheid. Daarnaast is een koppeling gemaakt tussen de klantvriendelijkheidsscore van de bedrijven en het online sentiment. Vanuit klantperspectief blijkt een verband te bestaan tussen de klantvriendelijkheidsscore en het online sentiment. Er is niet gekeken naar de webcare activiteiten van de genomineerden. Dit artikel laat zien dat een hoge klantvriendelijkheid weinig zegt over de klantvriendelijkheid via social media.

Webcare geen eendagsvlieg
Bedrijven en klanten communiceren anno 2011 met elkaar via social media. Klanten uiten hun ongenoegen steeds vaker via Twitter. Bedrijven beginnen zich langzamerhand te realiseren dat het niet om een eendagsvlieg gaat en dat Twitter hét kanaal is om service te verlenen en quick wins te behalen. De hele buitenwereld kijkt immers mee, waardoor met één antwoord soms meerdere klanten tegelijk geholpen zijn. Webcare Teams schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Sommige bedrijven doen dit proactief, voor andere bedrijven is een issue of crisis dé aanleiding voor het opzetten van een Webcare Team.
In de eerste plaats is gekeken of de genomineerde bedrijven überhaupt een corporate of Webcare account hebben. (Goedbedoelde lokale initiatieven tellen in dit geval niet mee.) Daarnaast is gekeken of de bedrijven aan verwachtingsmanagement doen en hoe “persoonlijk” de accounts zijn.

Eihoofd avatar?
De genomineerden verschillen aanzienlijk als het gaat om hun aanwezigheid op Twitter. Sommige zoekopdrachten leveren een rijtje lokale accounts en geclaimde – inactieve – corporate accounts op die rijp en groen door elkaar staan. Enkele bedrijven hebben niet eens de moeite genomen om een logo te uploaden. Bij "> en "> moeten we het met een “eihoofd ava” doen. Andere accounts, zoals">, beperken hun activiteiten tot twee tweets in 2010. Accounts die beter gesloten kunnen worden. Als je het doet, doe het dan goed.

Andere genomineerden zijn goed vindbaar én actief. "> torent er qua hoeveelheid tweets en followers bij uitstek bovenuit. Maar ook ">, "> en "> doen het erg goed. Hier hoeft natuurlijk niet bij verteld te worden dat online aanwezigheid niet per definitie gelijk staat aan goede service.

Service with a :-)
De enige accounts die iets communiceren over openingstijden en reactietermijnen zijn ">, "> en " title="">.
"> is hierin concreet, maar hanteert beperkte openingstijden. “Wij zijn er van ma-vr 13-16 uur.” Toch frappant dat ze om 9 uur ’s ochtends ook wel eens een tweet versturen. Zijn ze bewust de verwachtingen aan het overtreffen? Of zijn ze gewoon hun bio vergeten aan te passen? Uit de bio blijkt overigens dat "> hét service account is.

"> is wat vager. “Stel je vraag en we helpen je z.s.m.” Wat is hun definitie van z.s.m.? 1 dag, 1 week, 1 maand? Als je kijkt naar hun Timeline, dan zie je dat ze vaak de daaropvolgende dag reageren. Ook bij dit account is duidelijk dat het doel service verlenen is.
" title=""> verwijst in haar bio naar haar social media pagina. Hier staat dat ze tijdens reguliere kantoortijden bereikbaar zijn en binnen 2 uur reageren. Klinkt goed, maar komen ze deze belofte ook na? Als je de Timeline van " title=""> bekijkt, dan zie je dat ze vaak binnen één tot twee dagen reageren. Verder stellen ze “Ook buiten kantoortijden worden reacties gelezen en/of beantwoord maar kunnen we de reactiesnelheid niet garanderen”. Goed verwachtingsmanagement, alleen wel jammer dat deze informatie niet in één oogopslag in hun bio te zien is.
Voor alle duidelijkheid: het succes van een Webcare Team hangt niet af van 24/7 aanwezigheid. Het valt of staat of staat met goed verwachtingsmanagement.

Online visitekaartje
Twitter accounts dienen als online visitekaartje van een bedrijf. Op social media verwachten mensen transparantie en wordt het gebruik van pseudo accounts steeds minder gewaardeerd. Bedrijven spelen hier slim op in en worden steeds persoonlijker.
Als je naar de accounts van de genomineerden kijkt, dan is nergens een foto van de agents te zien. Ook wordt geen enkele tweet afgesloten met de namen of initialen van de agents, zoals " title="">, "> en " title=""> dat doen. Klanten krijgen hierdoor niet alleen het gevoel dat ze met een persoon van vlees en bloed te maken hebben, het is ook nog eens handig voor de agents. Hierdoor zien zij in één oogopslag wie verantwoordelijk is voor een uiting.
Wel staan in de bio van " title=""> “Tweets van Suzanne, Diane, Esther, Michèle en Marlieke.”

Kortom…
De klantvriendelijkheidsscore van een bedrijf zegt niets over de klantvriendelijkheid via hun social kanalen. De genomineerden hebben door dat social media een onlosmakelijk onderdeel van hun service pakket is. Bij de meesten staat het echter nog in de kinderschoenen.

Tekst: Yana van den Bor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in