
De oproep tot een collectieve boycot van de KPN-pitch, het gescherm met een pitchcode, de goed bedoelde adviezen en vileine verdachtmakingen: het zijn veelal geforceerde pogingen tot het reanimeren van een krampachtig in stand gehouden status quo. Ondernemingen en bureaus zijn in paniek omdat het model waar de kapitalistische wereld en onze marketing en communicatielessen op waren gebouwd, niet meer werkt. Voor de consument, met het roer zo veel mogelijk in eigen hand, is de trend vooral naar ‘minder’. En door de crisis komt daar nog bij dat sommige mensen ook minder moeten.
En dus gaan marketeers ‘knutselen’, zoals een bureaudirecteur mij mailde, en is marketing een ‘doe-baantje’ geworden: weer een nieuwe verpakking, weer eens een kortingsactie. Daarbij is de relatie met het bureau net zo’n lang leven beschoren als al die projecten – het is allemaal inwisselbaar. De bureaus ondertussen plengen krokodillentranen. Ze worden aan de kant gezet door hun wanhopig naar een betere marktpositie hunkerende klanten. Schande! Zoveel energie en geld gestoken in een pitch, en dan voordat die investering min of meer is terug verdiend, bruut aan de kant gezet!
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandClient Services Director - Media
ScheepensOnline marketeer
REEFWat er bij de bureaus maar niet in wil, is dat ze zelf ook deel uitmaken van een model dat aan verandering toe is. Hoe kom je erbij om in deze tijd tonnen te investeren in een pitch? En er dan maar vanuit gaan dat die klant zich voor een niet vooraf vastgelegde periode van jaren aan je verbindt? Chic is het misschien niet, maar mag een opdrachtgever misschien zelf weten op welke manier en voor hoe lang hij ergens geld in blijft steken? Alles is met elkaar verbonden en de bureaus mogen zich wel eens gaan beraden op hun positie, nu het marketing- en communicatiemodel net zo hard aan vervanging toe is als het economische en financiële model.
In plaats van te vluchten in een ‘wij kunnen het ook niet helpen’-reflex zouden ze inspiratie kunnen ontlenen aan ontluikende burgerinitiatieven in het kapot bezuinigde Griekenland. Daar ontstaat een paralleleconomie waar de consument zelf baas wordt over vraag en aanbod.
Het bij de oprichting beschimpte Joe Public Take-Away Advertising heeft inmiddels het gelijk aan zijn kant. Een ‘cater to order’-model heeft de toekomst.
Foto: Moon Jansen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee