Doe mee met Oranje-promoties


Tijdens het EK 2008 hadden vier supermarkten spaaracties rond Oranje, in 2010 haakten maar liefst 14 supermarkten aan: spaaracties variërend van Beesies, Juichbandjes, VoetbalGOGO’s tot WK Handjes. Voor Dirk (Dirk van den Broek, Bas van der Heijden en Digros) was het zelfs de eerste keer dat de spaaractie werd ingezet. Maar trekken deze acties eigenlijk nog wel klanten richting de supermarkt? Verhogen ze wel de omzet? En: wat doen ze voor de fabrikanten?
Enkele conclusies & tips voor het EK 2012
- De spaaracties werken alleen wanneer de consumenten deelnemen aan de WK-spaaractie, anders is er geen effect op het bestedingsgedrag.
- Consumenten met een hoge trouw bij de supermarkt hebben een grotere kans op deelname maar de spaaracties zijn het meest effectief bij consumenten met een lagere trouw.
- De lengte van de spaaractie heeft een negatieve samenhang met de effectiviteit van de WK-spaaractie.
- Verder zijn de WK-spaaracties niet effectief in het structureel verhogen van de loyaliteit naar de supermarkt.
- Het weggeven van de extra premiums bij bepaalde producten is een effectieve manier om de verkopen voor fabrikanten te stuwen, ook wanneer deze samengaan met een prijspromotie.
- Als fabrikanten de keuze hebben is het verstandig om hun promotie in het begin van de spaaractie te plannen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSLees het hele artikel in Tijdschrift voor Marketing nummer 9, 2011
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid