Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale tv-ontvangst: 82 procent

De penetratie van digitale televisie is in 2013 gegroeid tot 82 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De totale penetratie digitale tv-ontvangst is significant gestegen van 76 in 2012 naar 82 procent in 2013. Deze stijging wordt veroorzaakt door groei in digitale tv via de kabel, IPTV en glasvezel. Het percentage huishoudens dat digitale tv via de ether ontvangt is gedaald van 11 naar 9 procent. Dat blijkt uit de resultaten van de door SKO zijn gepubliceerd.

related partner content for mobile comes here

Digitale tv-decoders met HDR
Het aantal huishoudens met een digitale tv-decoder met harddiskrecorder is significant gestegen. Inmiddels beschikt 20 procent van de Nederlandse huishoudens over een settop-box met harddisk. Het aantal huishoudens met een (losse) harddiskrecorder die is aangesloten op een tv-toestel is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. In 2013 daalde het percentage huishoudens dat in bezit is van een dvd-recorder met harddisk (van 20 naar 16 procent).

Connected-tv
Het percentage huishoudens met een televisie met directe toegang tot het internet stijgt van 11 naar 17 procent.

Apparaten

  • De penetratie van smartphones onder Nederlanders van 13 jaar of ouder bedraagt 53 procent. Dat is een forse toename: het percentage smartphone-bezitters bedroeg in 2012 40 procent.
  • De stijging van het aantal tablet-bezitters in 2013 ten opzichte van 2012 is ook flink: van 21 in 2012 naar 40 procent in 2013.
  • Een derde van de Nederlanders is in het bezit van een spelcomputer.
  • Het merendeel beschikt over een laptop (70 procent) of een desktop (57 procent). Ten opzichte van vorig jaar is de penetratie van de desktop-PC gedaald (was 62% in 2012).

Bas de Vos, directeur SKO, beschouwt de onderzoeksresultaten: ‘De digitalisering zet zich voort en het Kijkonderzoek is daar volledig op afgestemd. In 2013 zien wij dit terug in de wijze van kijken: circa 77 procent van de kijktijd bestaat uit kijken naar een digitaal signaal. Een andere belangrijke, bijna stormachtige ontwikkeling is de groei van mobiele devices. Het bezit van een tablet is in één jaar tijd verdubbeld. Ook op dat vlak is SKO zeer actief om nieuwe vormen van kijkgedrag te meten. Denk bijvoorbeeld aan een project als “linear streaming” waarin we samen met kabelmaatschappijen linear tv-kijken via apps in kaart gaan brengen. MSS biedt ons essentiële inzichten in de trends zodat we tijdig kunnen anticiperen. Vanwege de hoge kwaliteit van de steekproef is MSS voor ons de belangrijkste bron als het gaat om het bezit en gebruik van apparatuur op persoonsniveau.’

Over het onderzoek
Het onderzoek wordt door TNS-NIPO uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: SKO, NLO en NOM. In 2013 participeerde ook STIR in MSS. In totaal werden 6.326 huishoudens en 5.422 personen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in