Consument geeft meer uit aan boodschappen


Gemiddeld rekenden consumenten 20,17 euro af per boodschappenmandje. Er kwamen ongeveer evenveel klanten over de winkelvloer als vorig jaar, meldt marktonderzoeker GfK. De hogere kassabon heeft de omzet van de supermarkten in de eerste jaarhelft met 3,5 procent verhoogd naar 13,5 miljard euro. Sinds januari stijgt de omzet per kassabon na twee jaar van dalingen.
Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK noemt de stijging opmerkelijk. Hij vermoedt dat supermarkten minder producten onder kostprijs verkopen en dat consumenten luxere aankopen doen door het gestegen vertrouwen in de economie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSJuni was een topmaand voor de supermarkten dankzij het WK voetbal en het warme weer. In die maand ging de omzet met 5,3 procent omhoog. Consumenten betaalden per kassabon gemiddeld 6,7 procent meer dan vorig jaar in juni.
GfK verwacht dat de supermarkten dit jaar ongeveer 27 miljard euro zullen omzetten. In 2005 bedroeg de omzet 26,2 miljard euro (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid