Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument gebruikt internet bij aankoop auto

Deze week vindt in Amsterdam het grootste indoor-evenement van Nederland plaats; de AutoRAI 2005. Motivaction vroeg de consument én de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat gebeurt vaker via internet dan marketeers denken.
Op de vraag aan de consument: wat was voor u de belangrijkste informatiebron bij de aanschaf van uw huidige auto?, scoren internet en de dealer ex aequo. Beide worden door 38 procent van de consumenten genoemd als de belangrijkste bron. Marketeers denken echter dat consumenten minder gebruik maken van internet en schatten de rol van de dealer hoger in.

related partner content for mobile comes here

En welke criteria zijn de belangrijkste bij de aanschaf van een auto? Dat blijken budget, betrouwbaarheid en specifieke eigenschappen van de auto. Marketeers weten dit redelijk goed in te schatten. Opmerkelijk is echter de score van de rationaliteit bij de besluitvorming. Marketeers denken dat bijna 80 procent van de consumenten kiest op basis van rationaliteit. In werkelijkheid is dit percentage ‘slechts’ 66 procent.

In het Tijdschrift voor Marketing worden maandelijks in de rubriek ‘Tribune’ 100 marketeers uit het Motivaction/Zakenpanel gevraagd voor verschillende onderwerpen te voorspellen wat de houding en mening is van de consument. De consument wordt eveneens ondervraagd, over hetzelfde onderwerp. De voorspellingen van de marketeers worden vervolgens vergeleken met de uitkomst van het onderzoek onder 400 consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in