Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Conceptloos en oppervlakkig, kortom erg Frans’

De ‘conceptloze’ korte film van de Franse sterregisseur Romain Gavras met acteur Rob Pattinson en het Franse model Camille Rowe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ‘conceptloze’ korte film van de Franse sterregisseur Romain Gavras met acteur Rob Pattinson en het Franse model Camille Rowe voor Dior deed internationaal nogal wat opwaaien. Ook de van Led Zeppelin was ‘misplaatst’. Wat vindt de Nederlandse smaakpolitie ervan?

related partner content for mobile comes here

Roy Kahmann van Het Hoofdbureau, Kahmann Gallery en Gup magazine deelde de commercial op z’n Facebook-pagina: ‘Ik heb nog nooit zoveel tegenstrijdige “comments” gehad op mijn eigen Facebook-pagina, waar ik dagelijks fotografie toon. Ik zeg met name fotografie, want deze film is een aaneen gesneden serie foto’s, die alle romantiek van de afgelopen 50 jaar in elke clichévorm aan elkaar bindt. En ik vind het heerlijk. Twee prachtige acteurs, heerlijk uitgekozen en uitgelichte locaties en een soundtrack die niemand durft te gebruiken. De twee uitersten of liever gezegd “opposites” werken voor mijn gevoel heel sterk. De tweedeling in de reacties was ook snel te duiden. Designers, filmers en fotografen vinden de film heerlijk. Alles wat tegen deze beroepsgroepen aan wil schurken kan het eigenlijk geen plaats geven en verafschuwt deze film. Ik denk dan ook dat in Adweek bij de laatste categorie hoort.’

Poppe van Pelt, creative partner Selmore: ‘Ik begrijp de woede van David Gianatasio eerlijk gezegd niet zo. Parfum advertising is bijna altijd net zo vluchtig als de parfum zelf. Conceptloos en oppervlakkig, kortom erg Frans dus. Blijkbaar werkt het voor die categorie, want het is al jaren de standaard. En ik zie hier geen uitzondering op de regel. En op ambachtelijk niveau is het ook netjes gemaakt, niet uitzonderlijk, maar gewoon netjes. En dan zetten we er nog een beproefd succesnummer en klaar is Kees. Mijn smaak is het niet, maar ik zie geen reden tot zulke harde kritiek…'

Regisseur pakt uit: ‘Parfum-commercials zijn zelden creatieve hoogstandjes en de nieuwe commercial van Dior Homme – he is just awesome! – behoort helaas ook tot de categorie met flinterdunne concepten. Retro scenes in zwart-wit geschoten; mooie man flirt, zoent, rent, rijdt, danst, zwemt, mijmert, rookt en stoeit met een blonde dame plus packshot in kleur. Hot?
Ah bon, het volk spreekt zich uit op YouTube:

Jeneveve Cachuela
I'm speechless!! This is way beyond wow!!
I agree with the others this is perfection. Super nova hot video of Rob.. Infectious!!!

flippy198625
I cant stop drooling over Robert!!!! He looks so sexy!!! I am so going to buy this for myself.
I want to smell like Rob. He is just awesome!!! Now the world knows that Robert is an amazing person inside and out.

Now the world knows.
Het web smelt onder de verhitte toejuichingen van de Robbert fans, maar is het daarnaast niet jammerlijk dat er zó weinig creativiteit zichtbaar is? Is enige kritiek rechtvaardig?

Ja.

Want deze commercial komt wel uit de hoed van Romain Gavras; een zeer getalenteerde regisseur in zijn hoogtijdagen!

Bekijk bijvoorbeeld M.I.A. – , Kanye West – , of Justice – om te zien waar Romains superkracht ligt: Romains werk straalt Power uit.

Wat straalt deze Dior film uit? Glen Madeiros-gezwijmel, als een videoclip uit de jaren ‘80.
Het harde “realisme” van Gavras, dat hem zo bijzonder maakt, heeft plaatsgemaakt voor een sugarcoated tiener dromerij… Met uitzondering van een leuke ik-ren-over-het-dak scene word ik nergens geprikkeld en blijf ik wanhopig zoeken naar een vleugje van zijn genialiteit.
Het zit er niet in.
Natuurlijk is het makkelijk brallen vanaf de walkant, maar dit is een gemiste kans voor Gavras.
Hij kan en moet beter, dat is hij schatplichtig aan zijn eigen repertoire.
Waar is zijn handtekening? Daar waar regisseurs als Baz Luhrman en Chris Cunningham voor en wel hun eigen intrigerende, spectaculaire visuele vorm toepassen, blijft deze film hangen in inwisselbare clichés met ongeloofwaardige personages. Het zijn eendimensionale supermodel-plakplaatjes die elkaar te diep dwars door elkaar heen aanstaren.
Het zal de verkoopcijfers bij Dior vast tot extatische hoogte brengen door de beroemdheid en goodlooks van Robert Pattisson, maar deze commercial is als een vampier.

Koud en leeg.'

Hier de commercial, die inmiddels ruim 4 miljoen keer bekeken is:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in