Overslaan en naar de inhoud gaan

COLUMN: Product placement werkt wel/niet

Praxis zou niet jarenlang een klusprogramma volstoppen met producten als het niets zo opleveren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toen ik laatst in mijn Volvo naar huis reed, moest ik ineens aan het fenomeen ‘product placement’ denken. In een gefragmenteerd digitaliserend medialandschap, is reclame ontwijken nog makkelijker dan Kim Holland opgewonden krijgen.  Dus dan moet je wel uitwijken naar reclame in programma’s.

related partner content for mobile comes here

De on demand videodienst Netflix heeft al bijna een miljoen abonnees in Nederland die helemaal geen last meer hebben van reclameblokken. Kijkers naar Netflix hoor je alleen maar lyrisch zijn over de serie House of Cards. En lekker geen reclame! In de tussentijd kan je House of Cards net zo goed House of Apple noemen. De iPhones en MacBooks vliegen veelvuldig door het beeld. En je hoort er niemand over klagen.

Er is ook een scène waarin je Kevin Spacey een gameconsole ziet oppakken en hoort zeggen ‘Is this a PS Vita?’ En vervolgens vraagt hij of er veel spellen op staan en zegt dat hij er thuis ook eentje heeft om te relaxen. How low can you go?

Toen ik vervolgens het schuifdak van mijn Volvo opendeed, schoten mij twee onderzoeken naar product placement te binnen. Nog geen jaar geleden kwam de student Rick Posthumus van Tilburg University met een onderzoek dat positieve resultaten liet zien voor product placement in de RTL-soap Goede Tijden Slechte Tijden.

Ondanks de wettelijke vermelding die er tegenwoordig bij moet worden uitgezonden: ‘Dit programma bevat Product Placement (PP)’. Er werd een hogere merkherkenning gemeten en er was zeker geen sprake van een negatief effect op de houding ten aanzien van het merk volgens Posthumus.

Twee weken geleden kwam studente Sophie Boerman van de UvA met een onderzoek dat juist het tegenovergestelde bewijst. De verplichte melding dat programma’s product placement bevatten, maakt volgens Boerman kijkers juist argwanend. En zorgt dus voor een negatieve houding ten opzichte van het merk.

Kortom, van de onderzoekers moeten we het even niet hebben. Het gezonde boerenlullenverstand dan maar. Praxis zou niet jarenlang een klusprogramma volstoppen met producten als het niets zo opleveren. Het gaat er simpelweg om een product logisch in beeld te brengen.

Op de radio in mijn Volvo klinkt inmiddels John Fogerty’s ‘Deja Vu All Over Again’.

Ruud de Langen is ceo van Mindshare

Deze column staat in Adformatie 10

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in