Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Collecterende organisaties moeten moderniseren’

De beschikbaarheid van collectanten voor goede doelen is afgenomen en de opbrengsten stagneren. Collectes vergroten de bekendheid van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stichting Collecteplan, het samenwerkingsverband van de landelijk collecterende organisaties dat 60 jaar bestaat, liet dit onderzoek verrichten door de sociologen Bekkers en Boonstoppel van de vakgroep Filantropie van hoogleraar Schuyt van de Vrije Universiteit in Amsterdam. De belangrijkste aanbeveling is dat collecterende organisaties zullen moeten moderniseren om deze inkomstenbron te waarborgen.

related partner content for mobile comes here

In 2008 hebben de collecterende organisaties naar schatting één miljoen collectanten gemobiliseerd. Zij zijn de ambassadeurs aan de deur van goededoelenorganisaties. Zeven van de tien Nederlanders geeft aan de collectant, een hoge score in vergelijking met andere manieren van fondsenwerving. De gemiddelde gift is 3,15 euro. Voor collecterende organisaties zijn de inkomsten belangrijk, maar de collecte betekent ook zichtbaarheid van de organisatie en publiciteit.

Bekkers en Boonstoppel zijn kritisch en concluderen dat de beschikbaarheid van collectanten in de loop der jaren is afgenomen. De inkomsten uit de collectes groeien nauwelijks mee met de algemene economische ontwikkeling. De collecte vergroot de bekendheid van organisaties weliswaar enigszins, maar draagt niet bij aan de hoogte van inkomsten uit andere bronnen.

De onderzoekers vinden echter dat er wel degelijk toekomst zit in de collecte. De belangrijkste aanbeveling is om te moderniseren en open te staan voor nieuwe ontwikkelingen. Er moet gezocht worden naar nieuwe partners; scholieren moeten maatschappelijke stages vervullen en bedrijven willen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook moet kritisch worden gekeken naar de effectiviteit van de traditionele wervingsmethoden: het experimenteren met nieuwe technieken van fondsenwerving wordt aanbevolen. Daarnaast is een intensieve samenwerking tussen de collecterende fondsen een vereiste om de toekomst van de collecte te garanderen.

De collecte zou bovendien binding moeten creëren. Een concreet advies is dat de collectant iets tastbaars achter zou kunnen laten, bijvoorbeeld een product dat symbool staat voor de organisatie.

Meer info:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in