Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Lotto Superzaterdag misleidend

De reclame van de Lotto voor Superzaterdag is misleidend, zo heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het betreft een tv-commercial van Lotto waarin wordt gezegd: ‘Hij kan zomaar vallen op Super Zaterdag. De Lotto Jackpot. Deze week staat ‘ie op 11 miljoen.’ De commissie is van oordeel dat adverteerder met deze formulering de suggestie wekt dat mogelijk twee keer kans wordt gemaakt op de jackpot van 11 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

'Onvoldoende komt naar voren dat wanneer de super jackpot valt, men daarna ‘slechts’ kans maakt op een jackpot met een vooraf bepaalde, lagere startwaarde', schrijft de commissie. 'De expliciete mededeling van adverteerder beïnvloedt het verwachtingspatroon van de gemiddelde consument.'

Lotto had al eerder (op 28 mei 2009) in strijd met de Nederlandse Reclame Code gehandeld met een bijna identieke reclame-uiting. Daarom is de Commissie nu met de uitspraak naar buiten gekomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in