Overslaan en naar de inhoud gaan

'Buzzen' alcohol mag

Fabrikanten van alcoholische dranken mogen blijven doorgaan met zogeheten buzzmarketing, het mond-tot-mond reclame maken voor hun drankjes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie. De Stichting Alcohol Preventie (Stap) had een klacht ingediend bij de reclamewaakhond vanwege een campagne die het bedrijf Buzzer had opgezet in opdracht van bierbrouwer Grolsch. Duizend mensen kregen tegen betaling van 4,50 euro een promotiepakket met acht beugelflessen bier en enkele glazen.

related partner content for mobile comes here

Het idee is dat deze mensen de drank uitdelen aan vrienden, waarbij de fabrikant hoopt dat het drankje aanslaat. Ook werden consumenten opgeroepen om reacties achter te laten op een website. Stap vindt dat sprake is van een illegale alcoholreclame. De Reclame Code Commissie oordeelt anders.

De reclamewaakhond wijst erop dat er niet alleen positieve reacties werden gepubliceerd op . De meningen zouden 'voldoende neutraliteit bevatten' en kunnen daarom volgens de RCC 'niet worden opgevat als uitingen die in feite openbare aanprijzingen' van Grolsch zijn.

Stap noemt de uitspraak erg teleurstellend. 'Hiermee schieten we namelijk helemaal niets op. De Commissie durft geen uitspraak te doen over het concept buzzmarketing omdat ze geen 'concrete reclame-uiting' heeft om te beoordelen, aangezien het bij buzzen draait om mond-tot-mond reclame (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in