Overslaan en naar de inhoud gaan

Daling mediabestedingen Postbus 51-campagnes

De mediabestedingen aan Postbus 51-campagnes zijn in 2007 verder afgenomen ten opzichte van de twee voorafgaande jaren. Dat blijkt uit de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gemiddelde mediakosten van de 31 gemaakte Postbus 51-campagnes in 2007 bedroegen 487.040 euro. Dit bedrag is inclusief de aanvullende media-inzet naast de Postbus 51-programmazendtijd op de publieke en een aantal commerciële radio- en televisiezenders. In 2006 waren de mediakosten gemiddeld 535.809 euro en in 2005 gemiddeld 610.086 euro per campagne.

related partner content for mobile comes here

Het bereik van de campagnes is volgens het rapport goed op peil gebleven. Net als voorgaande jaren ziet rond de negentig procent van de bevolking één of meer uitingen van een campagne. Voor een goede werking van de campagne is de mate waarin de campagne door het publiek herinnerd wordt, een belangrijk gegeven. De herinnering van de campagnes is ook dit jaar hoog (53 procent), maar blijft iets achter bij 2006 (59 procent). De campagneherinnering is sinds 1999 structureel toegenomen van 38 procent naar rond de 55 procent sinds 2004.

De campagnes werden in 2007 gemiddeld met het rapportcijfer 6,6 gewaardeerd. Dit is iets lager dan het waarderingscijfer van de voorgaande jaren, wat mogelijk (mede) wordt verklaard uit de overgang naar een ander onderzoeksbureau.

Bij 67 procent van de campagnes zijn aantoonbare effecten gerealiseerd qua kennis, houding en gedrag bij de doelgroep. Dat is minder dan vorig jaar, maar vergelijkbaar met voorgaande jaren. De mate van effectiviteit verschilt sterk per campagne, maar is ook gemiddeld wat lager dan vorig jaar.

Postbus 51 wordt volgens de onderzoekers door het publiek betrouwbaar, geloofwaardig en informatief gevonden. Postbus 51-campagnes worden beduidend beter gewaardeerd dan televisiereclame. In tegenstelling tot televisiereclame vindt het publiek niet dat er teveel Postbus 51-spotjes op de televisie worden vertoond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in