Daling mediabestedingen Postbus 51-campagnes
De gemiddelde mediakosten van de 31 gemaakte Postbus 51-campagnes in 2007 bedroegen 487.040 euro. Dit bedrag is inclusief de aanvullende media-inzet naast de Postbus 51-programmazendtijd op de publieke en een aantal commerciële radio- en televisiezenders. In 2006 waren de mediakosten gemiddeld 535.809 euro en in 2005 gemiddeld 610.086 euro per campagne.
Het bereik van de campagnes is volgens het rapport goed op peil gebleven. Net als voorgaande jaren ziet rond de negentig procent van de bevolking één of meer uitingen van een campagne. Voor een goede werking van de campagne is de mate waarin de campagne door het publiek herinnerd wordt, een belangrijk gegeven. De herinnering van de campagnes is ook dit jaar hoog (53 procent), maar blijft iets achter bij 2006 (59 procent). De campagneherinnering is sinds 1999 structureel toegenomen van 38 procent naar rond de 55 procent sinds 2004.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe campagnes werden in 2007 gemiddeld met het rapportcijfer 6,6 gewaardeerd. Dit is iets lager dan het waarderingscijfer van de voorgaande jaren, wat mogelijk (mede) wordt verklaard uit de overgang naar een ander onderzoeksbureau.
Bij 67 procent van de campagnes zijn aantoonbare effecten gerealiseerd qua kennis, houding en gedrag bij de doelgroep. Dat is minder dan vorig jaar, maar vergelijkbaar met voorgaande jaren. De mate van effectiviteit verschilt sterk per campagne, maar is ook gemiddeld wat lager dan vorig jaar.
Postbus 51 wordt volgens de onderzoekers door het publiek betrouwbaar, geloofwaardig en informatief gevonden. Postbus 51-campagnes worden beduidend beter gewaardeerd dan televisiereclame. In tegenstelling tot televisiereclame vindt het publiek niet dat er teveel Postbus 51-spotjes op de televisie worden vertoond.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid