BMW's augmented reality-campagne voor de Z4
BMW heeft een naam hoog te houden als het gaat om innovatieve online campagnes. Iedereen weet nog wel de korte serie online films -The Hire genaamd- die het automerk speciaal maakte voor internet, samen met een aantal bekende regisseurs en acteurs.
Deze augmented reality-campagne voor de Z4 Roadster is in feite een online doorvertaling van de above-the-line campagne van Amerikaans reclamebureau GSD&M. Zuid-Afrikaanse performance kunstenaar Robin Rhode liet een Z4 over een gigantisch canvasdoek rijden, waarbij verf op de achterwielen werd gespoten. De autowielen dienden op deze manier als kwast. De pay off: 'expression of joy'.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBureau Dare werd ingeschakeld voor de online vertaling. Al snel bedacht men dat augmented reality het beste geschikt zou zijn. Consumenten konden op deze wijze de nieuwe auto ervaren, zonder een bezoek aan de showroom te hoeven brengen.
De techniek voor deze AR-campagne komt van het Britse bedrijf Inition, dat hiervoor de techniek MagicSymbol ontwikkelde.
Het concept: Consumenten kunnen, na installeren van de applicatie, zelf de auto uitproberen en customizen. Tevens kunnen ze –net als in de commercial- virtueel verfsporen maken op een zelf gekozen canvas, bijvoorbeeld hun bureau, woonkamervloer of terras.
Een demo is hieronder te zien:
De applicatie was te downloaden vanaf de @bb-RTg5X1JP" title="Britse BMW-site">Britse BMW-site en werd ondersteund door een Facebook groep. Sinds de start in april hebben 1837 fans zich aangemeld.
Consumenten konden daarnaast een film maken van hun kunstwerk en uploaden op Youtube. Een voorbeeld:
Het Youtube-kanaal en de Facebook-groep moesten vooral buzz creëren rond de nieuwe campagne. Om bekendheid te genereren circuleerde er bijvoorbeeld een korte film op Youtube. Deze film werd in de eerste twee weken van de campagne 20.300 keer bekeken.
Daarnaast besteedde men budget aan een seeding-campagne (door het Britse Zed Media) en online rich media-uitingen waarin de demo-video was verwerkt. De applicatie werd ook gepromoot middels direct marketing en pr.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid