Overslaan en naar de inhoud gaan

Bikinilijnen

​Nog acht weken voor een perfect strandfiguur.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Begin van het jaar moesten de kerstkilo’s eraf. Roos Vonk -hoogleraar aan de Radbout Universiteit- beweert dat 98% het niet haalt als het om diëten gaat. Dat percentage leek me nog aan de lage kant. Mijn vrouw jojoot al een leven lang. Met onverminderd geloof in Weight Watchers, Sonja Bakker, Atkins, Dukan en Modifast. Ook over de jong overleden gezondheidsgoeroes Michel Montignac en Nico Haak (met zijn bionische armband), niets dan goeds.

related partner content for mobile comes here

Toch lijdt Weight Watchers al jaren verlies. Afvallen doet men nu gewoon zelf. Met een afval-app van een euro vliegen de kilo’s er ook af. En met groenten natuurlijk, want die zijn booming. Häagen-Dazs groeit met groente-ijs. In navolging van Zonnatura introduceerde Albert-Heijn vorige week verse groentespreads. Nieuw is dat we tijdens The Voice met een zak groentechips op de bank zitten. En op de sportschool met een tarwegrassmoothie aan de bar. Dat je vervolgens de hele dag uit je lepmaag meurt, lijkt de lijners niet te boeien.

Waar de hoogleraar voor het gemak even aan voorbij gaat, is dat er ook mensen zijn die juist aan moeten komen. Zo woog ik zelf een groot deel van mijn leven maar een kilo of zeventig. En terwijl ik louter complimenten maakte over haar uiterlijk, noemde mijn vrouw mij steevast ‘aangeklede werphengel’. Gelukkig kun je daarvoor behalve bij de psycholoog ook bij de sportschool terecht, waar ze me destijds keurig hebben begeleid naar negentig kilo, een buikje en een peperduur abonnement.

Maar dik of dun, met of zonder groenten: de klok tikt. We hebben nog een slordige acht weken voor de zomervakantie, dus wat te doen? Vonk waarschuwt dat mensen niet te snel aan hun ideale versie moeten denken: dan denk je dat je er al bent. Managementgoeroe Stephan Covey beweert in zijn boek ‘The seven habits of highly effective people’ het omgekeerde. Hij pleit juist voor concentratie op de eindsituatie: ‘Begin with the end in mind!’. Dus als een haas naar de winkel voor zomerrokjes en -shirtjes in je nieuwe maat! Zo koopt een reclamevriend in het voorjaar altijd een nieuwe zwembroek. Die hij voor het oog even past met een half Viagraatje. Precies wat Covey bedoelt, zo komt het voor de zomer helemaal goed.

Deze column verschijnt vandaag ook in Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in