Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereik dagbladen -2,6 procent

De dagbladen samen dalen 2,6 procent in bereik. Het bereik van de landelijke dagbladen is met 1,1 procent gedaald en de gratis dagbladen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de meetperiode van Nom Print Monitor, 2011-I/2012-II in vergelijking met de periode 2011-I/2011-II. Het totale bereik van dagbladen inclusief gratis dagbladen is 61,9 (was 64,5). Exclusief de gratis dagbladen is dat 55,0 procent (was 56,9). De landelijke dagbladen komen uit op 33,8 (was 34,9), gratis dagbladen op 15,5 (was 18,0) en regionale dagbladen 30,8 (was 31,6). Het bereik van alle tijdschriften is 88,8 procent.

related partner content for mobile comes here

Telegraaf
Op titelniveau zijn er over het algemeen geen grote afwijkingen te zien. Maar in enkele gevallen is de afwijking groter dan gemiddeld. Bij de landelijke dagbladen zijn het twee titels van De Persgroep die relatief sterk dalen in 13+-bereik. Het AD daalt met 0,5 procentpunt naar 10,5 pct. De Volkskrant met 0,4 procentpunt naar 5,4 pct. Opmerkelijk genoeg laat De Telegraaf een stijging zien van 0,1 procentpunt. Het bereik van die krant in de meetperiode bedroeg 15,0 pct. De kwartaaloplage van De Telegraaf laat in vergelijking met dezelfde perioden in het jaar ervoor de laatste tijd een daling van zo’n 5 á 6 pct zien. Maar in vergelijking met de voorgaande kwartalen laat De Telegraaf het tweede en derde kwartaal groei zien. (De laatste meetperiode van Nom beslaat de periode juli 2011 tot en met juni 2012. De meetperiode daarvoor beslaat de periode januari tot en met december 2011.)

Veronica Magazine
Dat de RTV-bladen het moeilijk hebben, bleek al uit de laatste rapportage van Hoi (betaalde oplage van het tweede kwartaal 2012). Individuele titels die het aanmerkelijk zwaar hebben, zijn Veronica Magazine (-0,8 pct naar 15,9 pct) Troskompas (-0,6 pct naar 5,6 pct) en Mikro Gids (-0,5 pct naar 5,6 pct).

Vrouw
Goed nieuws is vooral te vinden in de categorie vrouwenbladen. Bladen die een bescheiden stijging in bereik konden bijschrijven (+0,1 pct) zijn Flair, Glamour, Grazia en Vriendin. Hearst titel Red steeg met 0,2 pct naar 1,3 pct 13+ bereik, Linda met 0,3 pct naar 8,2 pct en Telegraaf magazine Vrouw zelfs met 0,4 pct naar 11,3 pct. De grootste vrouwenbereikstitel blijft Libelle, maar dat moest wel 0,5 procentpunt inleveren: 16,2 pct. Margriet daalde zelfs met 0,7 procentpunt en komt uit op een bereik van 11,1 pct.

Kampioen
In de categorie gezinsbladen is het ANWB ledenblad Kampioen dat goede zaken doet. Het stijgt met een toch spectaculair te noemen 1,7 procentpunt naar een gemiddeld bereik van 38,1 pct. Gossipbladen die de hardste klappen opvingen, waren Story (-0,8 pct naar 8,8 pct) en Weekend (-0,5 pct naar 8,7 pct).

Eigen Huis & Interieur
In de categorie Woon-, tuin- en DHZ-bladen tot slot, viel op dat de titel Landleven (een uitgave van Reed Business) in bereik steeg met 0,4 procentpunt. Het bereik is nu 4,2 pct. Het bereik van Eigen Huis & Interieur zakte dramatisch in. Het ging 0,8 procentpunt terug om uit te komen op 2,1 pct. Die daling correleert duidelijk met de oplageontwikkeling van de titel.

Smartphone
meldt verder dat zowel voor dagbladen als tijdschriften geldt dat de penetratie van het lezen op digitale platformen snel aan het groeien is. Vooral bij dagbladen is in vergelijking met een half jaar geleden een aanzienlijke groei te zien (smartphone: van 9,1 naar 11,2 procent en tablet van 4,2 naar 6,8 procent). Bij tijdschriften groeit het lezen op smartphone van 1,8 naar 2 procent en op tablet van 1,7 naar 2,7 procent. NOM gaat in 2013 een test uitvoeren voor het meten op titelniveau.

Verantwoording
Het NOm-rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2011 t/m juni 2012. In deze periode hebben 22.063 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 13.922.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in