Overslaan en naar de inhoud gaan

Beïnvloeding binnen social media marketing

Een tjjdje geleden heb ik een leerzame workshop over beïnvloeding binnen social media van Mischa Coster bijgewoond. In twee delen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Cialdini
, Amerikaanse gedragswetenschapper, is al tientallen jaren een autoriteit op het gebied van onderzoek naar gedragsbeïnvloeding. Hij gaat in zijn boek ‘Influence’ uit van 6 technieken waarmee je mensen kunt overtuigen.
Mischa heeft deze principes getransformeerd naar online, bruikbare, vuistregels. Hij heeft hier ook af en toe contact met Cialdini over, die hem graag uit eerste hand voorziet van de laatste onderzoeken op dit gebied.

related partner content for mobile comes here

Cialdini’s 6 principes van overtuigen
Als mensen hanteren wij vaak ‘vuistregels voor gedrag’. Dat doen we omdat we onvoldoende tijd en middelen hebben om continu een weloverwogen beslissing te nemen. Deze vuistregels heten ‘heuristieken’. De 6 beïnvloedingstechnieken die Mischa en ik in twee delen beschrijven zijn gebaseerd op deze heuristieken. Te weten:
• Commitment en consistentie
• Wederkerigheid
• Sociale bewijskracht
• Sympathie
• Autoriteit
• Schaarste

In deze eerste post de technieken commitment en consistentie, wederkerigheid en sociale bewijskracht toegepast op social media marketing.

Commitment en consistentie
Mensen zijn geneigd in overeenstemming met hun woorden, attitudes en daden te leven. Deze neiging is sterker naarmate de actie openlijk is en men er moeite voor moet doen.

Wanneer iemand lid wordt van een branded fan page gebeurt dit vaak openlijk. Met een automatisch gegenereerd berichtje worden alle contacten binnen het sociale netwerk op de hoogte gebracht van het aangegane ’fandom’.
Nadat iemand (openlijk) een band is aangegaan met een merk, zal deze persoon eerder van plan zijn om zich positief uit te laten over het merk, dit merk te verdedigen, te verspreiden en uiteindelijk te kopen.
Uit een van Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies blijkt: meer dan 50% van de Facebook fans en twittervolgers van een merk zijn eerder geneigd over te gaan tot ‘kopen’ of ‘aanraden’.
Dit onderzoek onderschrijft dus het belang van aandacht voor commitment en consistentie binnen social media.

Wederkerigheid
Als iemand iets doet voor ons, zullen wij sneller geneigd zijn ook iets te doen voor diegene. Deze neiging is sterker naarmate hetgeen wij ontvangen hebben betekenisvol, onverwacht en persoonlijk is.

Laten we wederom eens kijken naar het onderzoek van Baily en iModerate Research, We vinden hier enkele motivaties van mensen om een merk op Twitter of Facebook te volgen. Hieronder 5 van de 9 motivaties:
• 25% To receive discounts and promotions
• 10% It’s fun and entertaining
• 8% To be the first to know information about the brand
• 6% Gain acces to exclusive content
• 4% To be part of community of like minded

Alle bovengenoemde motivaties hebben op een bepaalde manier wederkerigheid in zich. Vanuit het merk wordt korting, entertainment, exclusieve content, een voorkeurspositie of een groepsgevoel geboden. Daarvoor krijgt het merktrouwe klanten, verspreiding, merkvoorkeur en verkoop terug.

Om de kans op commitment en consistentie te vergroten (in dit geval: conversie van ambassadeurschap naar aankoop) zouden deze merken eigenlijk op basis van wederkerigheid af en toe een onverwacht en relevant cadeautje aan hun volgers moeten geven.
Sterker nog, niet alleen aan hun volgers, maar juist ook aan de potentiële volgers! Die zullen namelijk ook op basis van wederkerigheid volger worden en daarmee is de weg van wederkerigheid naar commitment en consistentie gebaand.

Sociale bewijskracht
“Waar alle mensen hetzelfde denken, denkt eigenlijk niemand na” zei Walter Lipmann eens. Sociale bewijskracht houdt in dat we ons gedrag afstemmen op het gedrag van mensen (online en offline) waarmee we verbonden en/of die gelijkgestemd zijn.

Mensen zijn bijvoorbeeld eerder geneigd een merk te volgen op Twitter of Facebook als blijkt dat heel veel andere mensen hen voorgegaan zijn. Denk bij sociale bewijskracht ook aan de communityleden die status genieten omdat zij een ontzettend uitgebreid netwerk hebben. Het is een goed idee om je in eerste instantie op deze influentials te richten.

Een laatste voorbeeld; Een muzieksmaak is persoonlijk. Toch blijkt uit , gepubliceerd in Science, dat onbekende muzieknummers die relatief veel gedownload zijn, steeds populairder worden. En de nummers die weinig downloads op de teller hebben worden steeds minder populair. Cumulatief voordeel (of nadeel) noemen we dat. Het is dus niet altijd even handig om ratings, downloadtellers of views te tonen.

Deze bewijskracht is vooral ook sterk wanneer de doelgroep onzeker is over de beslissing die ze moeten nemen. Dit brengt ons op de beïnvloedingstechniek 'Sympathie' die wij in onze volgende post (ergens volgende week) uitgebreid zullen toelichten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in