Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven slepen privacywaakhond CBP steeds vaker voor rechter om uitspraken niet te publiceren

Organisaties bang voor reputatieschade bij schending privacy, aldus College Bescherming Persoonsgegevens.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) wil dat er een wettelijke verplichting komt om zijn onderzoeken te publiceren. Het wil daarmee afkomen van het toenemende aantal rechtszaken dat bedrijven en organisaties aanspannen om publicaties onder de pet te houden.

related partner content for mobile comes here

Voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP luidt in de noodklok over het toenemende aantal rechtszaken. Organisaties zijn volgens hem bang voor reputatieschade als bekend wordt dat ze volgens onderzoek van de privacywaakhond in fout zijn gegaan met persoonsgegevens.

Bewuste burgers

Op dit moment alleen al lopen er vier zaken bij de rechtbank. Het zorgt voor een grote druk op de juridische afdeling van het CBP, aldus Kohnstamm tegenover de krant. Verplichte publicatie zou hier een einde aan maken en bovendien de burgers bewuster maken van de vele gegevens die er van hen worden verzameld.

Juridische stappen Facebook

Het CBP constateert een toename van het aantal meldingen van overtredingen van de privacywet. Vorig jaar steeg het aantal tips met negen procent naar bijna 7500. 

De angst van bedrijven voor reputatieschade na onderzoek van het CBP, komt volgens Kohnstamm doordat privacy belangrijkereis geworden in het publieke debat. Tekenend is de reactie van Facebook, dat naar de rechter is gestapt om te ageren tegen onderzoek dat het CBP momenteel naar het bedrijf uitvoert. De zitting daarvan is volgende maand. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in