Overslaan en naar de inhoud gaan

Barcode beschermt creatief werk

In Groot-Brittannië is een ‘creatieve barcode’ ontwikkeld. Daarmee kunnen concepten beter beschermd worden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Britse Creative Barcode heeft een software-applicatie geïntroduceerd waarmee creatieve concepten vastgelegd kunnen worden. Het gaat letterlijk om een barcode die te verkrijgen is via . Het is een toevoeging aan de huidige manier van bescherming van creatieve ideeën.
Creatieven of bedrijven die hun nieuwe concepten willen presenteren aan derden, kunnen de applicatie tegen betaling downloaden. De barcode is meteen het bewijs van eigendom. Voor elk nieuw project kan de bedenker weer een nieuwe barcode met een uniek nummer krijgen.
Bijzonder is dat er een zogenaamde ‘transfer of ownership’-functie is ingebouwd in de barcode. Het betekent dat een geïnteresseerde partij akkoord moet gaan met een geheimhoudingsverklaring. Zolang de partij die het idee wil kopen dat niet heeft gedaan, blijft het werk het exclusieve eigendom van de opdrachtgever.
Anouk Siegelaar, juridisch adviseur van Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers BNO, beaamt dat de ‘creative barcode’ echt een aanvulling is op de bestaande mogelijkheden van het beschermen
van een idee of concept. ‘Nu is het zo dat je ideeën of documenten kan laten afstempelen bij de Belastingdienst, of wat vaker gebeurt, registreren bij de sites of . Van die sites krijg je dan een registratiecode, een soort digitale vingerafdruk. Creativebarcode.com gaat nog een stap verder, want het combineert een eigen registratiecode van je werk met een geheimhoudingsverklaring van de partijen aan wie je je werk toevertrouwt. Als de partij met wie je in zee gaat het
wil gebruiken, kun je er echt licenties aan verbinden. Afnemers kunnen nu echt zien van wie het idee of concept afkomstig is.’ Ze noemt nog een ander voordeel: ‘Voor illustratoren en fotografen is de digitale barcode ook een uitkomst, want ze kunnen dan voortaan direct traceren of hun werk op het internet
gebruikt is.’
Siegelaar zegt te geloven dat een dergelijke manier van vastleggen van een creatief concept ook een goed systeem zou zijn voor de Nederlandse markt. ‘Ik zou het de BNO-leden zeker aanraden. Hoewel ik het wel wat aan de prijzige kant vind.’ Inschrijving op kost omgerekend bijna 225 euro. Daarna betaal je per barcode steeds een klein bedrag.

related partner content for mobile comes here

Meer vandaag in Adformatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in