Albert Heijn zet Habbekratskrant in
Dat vertelde directievoorzitter Dick Boer vorige week in een gesprek met het FD. De zogeheten Habbekratskrant wordt deze week bij vijf miljoen huishoudens thuisbezorgd. In de krant etaleert AH-producten die voor minder dan euro 2 in zijn winkels te koop zijn.
Het gaat om 160 artikelen van Euroshopper. Dat is het discountmerk van AH. Als eerste stap in zijn prijscampagne besloot AH begin vorig jaar al het assortiment van Euroshopper met bijna een kwart uit te breiden tot 370 artikelen.
De krant is een poging klanten te verleiden ook basisproducten als brood, bier en chips bij AH te kopen. Door de prijscampagnes van het afgelopen halfjaar heeft AH volgens directievoorzitter Dick Boer veel gezinnen teruggewonnen. 'Maar ze zijn nog niet compleet overtuigd. Wij willen ook de volle boodschappenkar naar ons toehalen. Daar missen we nog marktaandeel.'
Consumenten blijken sinds vorig jaar weer verschillende supermarkten te bezoeken om inkopen te doen. Dat is het gevolg van het belang dat aan prijs wordt gehecht, maar AH-directievoorzitter Dick Boer verwacht dat klanten 'over een tijdje toch weer vast koopgedrag gaan vertonen. Als het prijsverschil tussen de ketens zo klein is geworden, steken ze geen energie meer in het shopgedrag.'
De Habbekrats-krant mag volgens Boer niet worden uitgelegd als een signaal dat hij tevreden is over het prijsverschil tussen AH en de concurrentie. 'Uit onderzoek blijkt dat de perceptie over ons prijsimago weer wat afvlakt. Er is dus nog werk aan de winkel. We zullen iedereen de komende tijd nog wel vaker verrassen.'
De oktober vorig jaar begonnen herpositioneringscampagne van AH zal volgens Boer twee jaar duren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid