Overslaan en naar de inhoud gaan

Adfact: loterijen gaven veruit het meest uit aan Koningsdag-reclame

Miljoenen euro's zijn er uitgegeven aan reclames in aanloop naar Koningsdag: veel meer dan de tonnen van bedrijven in andere sectoren.
NewsLab PR-partner Staatsloterij
NewsLab PR-partner Staatsloterij
NewsLab PR-partner Staatsloterij
NewsLab PR-partner Staatsloterij

De Nationale Postcode Loterij en Staatsloterij hebben in aanloop naar Koningsdag miljoenen euro's uitgegeven aan offline mediabestedingen (radio, televisie, print en out-of-home). Dat is beduidend meer dan andere bedrijven in de top vijf van grootste Koningsdag-besteders, meldt onderzoeksbureau Adfact op basis van eigen cijfers.

related partner content for mobile comes here

Nationale Postcode Loterij bovenaan

Met een bruto offline besteding van bijna 3,6 miljoen euro heeft de Nationale Postcode Loterij het meest uitgegeven in aanloop naar Koningsdag. Concurrent Staatsloterij volgt met ruim 3,2 miljoen euro. Op de derde plaats staat supermarktketen Lidl, dat aanzienlijk minder uitgaf: 729 duizend euro. 

Matrassenverkoper Emma Matrassen staat op de vierde plaats (584 duizend euro) en Gaviscon (dat een medisch hulpmiddel tegen brandend maagzuur verkoopt) sluit de top vijf af met een bruto offline besteding van 261 duizend euro. 

Hoge bestedingen loterijen vallen op

De hoge bruto offline bestedingen van de twee loterijen vallen op omdat kansspelbedrijven onder een vergrootglas liggen. Bedrijven met een online kansspelvergunning mogen sinds oktober gokwebsites uitbaten in Nederland. Al snel werd er dubbel zoveel uitgegeven aan kansspelreclames, nam het aantal online gokkers fors toe en moesten meerdere aanbieders van online gokken hun reclamebeleid aanpassen omdat ze de wet schenden. 

Na kritiek van politici en het publiek op de vele advertenties voor (online) gokken, volgde vanuit de Tweede Kamer een motie voor een verbod op gokreclames. Die motie werd met een grote meerderheid aangenomen en daarom werkt het kabinet nu aan zo'n reclameverbod. Adverteerders en tv-zenders zijn er verbolgen over, zo schreef Adformatie in een premiumartikel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in