Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken realiseren slechtste resultaat sinds 1998

Maar dat had niets te maken met concurrentie van huismerken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De honderd grootste A-merken in de supermarkt hebben 2013 afgesloten met een teleurstellende omzetstijging van 0,3 procent. Onder de grootste dalers zijn Pampers, Caballero en Mona. Marktonderzoeker IRI, die vanaf 1998 een top-100 lijst bijhoudt, stelt vast dat A-merken het sindsdien nog niet zo slecht heeft gedaan. De merken zetten bij elkaar 7,8 miljard euro om, bijna een kwart van de totale supermarktomzet.

related partner content for mobile comes here

Volgens de EFMI Business School liggen de tegenvallende resultaten van A-merken niet aan concurrentie van huismerken, want het marktaandeel van A-merken was in 2013 maar 0,3 procent minder dan in 2012: 27,2 procent. 

Supermarkt +1,5%
De Nederlandse supermarkten deden het beter dan de A-merken. Zij konden een omzetgroei van 1,5 procent laten zien. IRI zegt dat de tegenvallende omzetgroei van A-merken verklaard kan worden door de zuinigheid van veel consumenten. Sjanny van Beekveld van IRI zegt: &;Ondanks de vele aanbiedingen van A-merkproducten, zoals twee voor de prijs van een, zijn mensen minder gaan kopen.&;

AAA merken
A-merken die buiten de top 100  van IRI vallen, doen het opvallend genoeg beter dan de grote jongens. Kleinere A-merken als Witte Reus en Lassie groeide bijvoorbeeld met zo&;n 2 procent. Merken die 2013 sterk afsloten zijn Nutrilon, Jupiler en Alpro.

De top 3
Campina
Marlboro
Douwe Egberts

Bron: NOS

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in