Overslaan en naar de inhoud gaan

34 miljoen euro voor search engine marketing

Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar €34 miljoen bruto geïnvesteerd in search engine marketing. Dit volgens marktonderzoekbureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoekmachinemarketing, het commercieel inzetten van zoekmachines waarbij bedrijven betalen om hun producten, merken en diensten online te adverteren, is daarmee goed voor bijna een derde van alle advertentiebestedingen op internet. De uitgaven aan search engine marketing (SEM) zullen de komende drie jaar nog eens verdriedubbelen naar 100 miljoen euro, zo voorspelde Forrester Research vorige week. Het rapport over search engine marketing (SEM) in Nederland is onderdeel van een onderzoek over search engine marketing in Europa. Het Nederlandse onderzoek is uitgevoerd op verzoek van V4M, het online advertentiebureau van het netwerk van Ilse, Startpagina en de Gouden Gids. Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M: ‘Ik was met Forrester in gesprek over een onderzoek naar de omvang van de Nederlandse markt. Het bleek echter dat Forrester al bezig was met een Europees onderzoek. V4M heeft vervolgens Forrester gevraagd daarbinnen een verdiepingsslag voor de Nederlandse markt te maken.’

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers voorspellen een toename van €de bruto SEM bestedingen naar €59 miljoen bruto in 2005 en een verdriedubbeling naar €100 miljoen bruto over drie jaar. In totaal zullen Nederlandse adverteerders de komende zes jaar €578 miljoen uitgeven aan search marketing.
Van de zestien deelnemende landen in het Europese rapport van Forrester staat Nederland nu reeds op de vierde plaats in termen van omzet in SEM bestedingen. Met een verwachte omzetgroei voor SEM van 73 procent in 2005 staat Nederland ook ruim boven het Europese groeigemiddelde voor het komende jaar.

Forrester stelt dat er in 2004 in totaal €112 miljoen bruto is uitgegeven aan online adverteren in Nederland, hetgeen drie procent is van de totale advertentie uitgaven, in vergelijking tot twee procent het voorgaande jaar. Forrester voorspelt dat online adverteren in Nederland tussen 2005 tot 2010 met gemiddeld 23 procent per jaar zal groeien tot €408 miljoen – acht procent van de totale advertentiebudgetten. Dit betekent dat Nederlandse bedrijven in de komende zes jaar in totaal €1,6 miljard zullen besteden aan online adverteren.

Momenteel zijn het de voorlopers in online marketing die de groei van SEM bepalen, zoals de bijvoorbeeld financiële dienstverlening, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl. ‘Het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten en bedrijven zal zich de komende jaren nog meer gaan verschuiven naar het internet. Ook de grote groep kleinere, regionaal georiënteerde bedrijven zullen steeds vaker gedwongen worden hun marketingdoelstellingen online in te gaan invullen’, aldus Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M. ‘Hiermee zal de komende jaren de groei zich in sterke mate gaan verplaatsen naar het Midden- en Kleinbedrijf.’

Voor het onderzoek putte Forrester uit zijn eigen consumentendatabase, met daarin cijfers over online shopgedrag, afkomstig uit 120.000 onderzoeken over de laatste drie jaar. De informatie over online advertentiebestedingen in Europa kwam van Zenith Media, Taylor Nelson Sofres, en nationale brancheverenigingen als het IAB, dat onder andere medewerking verleende aan het Nederlandse onderzoek. De cijfers over het aandeel search engine marketing zijn een mede tot stand gekomen aan de hand van Amerikaanse cijfers over het onderwerp. Forrester vergeleek vervolgens de Amerikaanse data met de Europese cijfers. Data over zoekopdrachten per land komen van ComScore Media Metrics, en uit de rapporten "Searching For Digital Marketing's Growth”, "US eCommerce Overview: 2004 To 2010”, "Europe's eCommerce: The Next Five Year”, en "2005: Europe's Online Display Ads Top €1 Billion."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in