Overslaan en naar de inhoud gaan

DubbelFrisss wint “puppyzaak

Frisdrankfabrikant DubbelFrisss mag de commercial blijven uitzenden waarin een witte pup een huiskamer verwoest met een rol wc-papier.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De rechtbank in Amsterdam oordeelde gisteren dat de puppy onvoldoende verwantschap toont met de labrador-puppy die wc-papierproducent Page in zijn reclame gebruikt. Volgens Page bezorgt de reclamespot van DubbelFrisss haar een negatief imago en leidt dit tot verwarring bij de kijkers. Maar de rechter legde deze argumenten terzijde: ‘De pup in de DubbelFrisss-reclame doet iets geheel anders met toiletpapier dan de Page-puppy.’

related partner content for mobile comes here

Weliswaar bleek uit een onderzoek dat sommige kijkers de twee commercials met elkaar associëren, maar dat betekent volgens de rechter niet dat dit het imago van de Page-puppy of het koopgedrag van de Page-consument negatief beïnvloedt.

Dat Page de witte hond als merk heeft gedeponeerd, gaat volgens de rechtbank ook niet op. ‘Het gedeponeerde teken betreft een foto en een gestileerde tekening van een stilzittend hondje. Het in de DubbelFrisss-reclame voorkomende hondje is echter een levend hondje dat bewegend ten tonele verschijnt.' Ook als de frisdrankproducent een parodie wilde maken op de Page-puppy, is dit volgens de rechter gewoon toegestaan (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in