Meer geld naar search engine marketing
Dat meldt Adformatie vandaag. Het onderzoek dat mede is uitgevoerd in opdracht van V4M, het online-advertentiebureau van het netwerk van Ilse, Startpagina en de Gouden Gids, brengt voor het eerst de omvang en groei van deze markt in kaart. Het rapport maakt deel uit van een Europees onderzoek ‘Europe’s Search Engine Marketing Forecast 2004-2010’, dat betrekking heeft op zestien landen.
Volgens Forrester werd er vorig jaar in Nederland voor 112 miljoen euro bruto uitgegeven aan online-adverteren. Dat komt overeen met 3 pct van de totale advertentie-uitgaven. Voor de periode van 2005 tot 2010 voorziet het bureau een stijging van de online bestedingen met jaarlijks 23 pct tot 408 miljoen euro (8 pct van het totaal). Over deze periode zullen de adverteerders cumulatief 578 miljoen euro aan search engine marketing uitgeven. De bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de groei van SEM, zijn ook de voorlopers in online marketing, zoals financiële dienstverleners, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl.
IAB-voorzitter Igor Beuker vindt het door Forrester gerapporteerde bedrag aan zoekmachinemarketing plausibel. Het IAB rapporteert voor zoekmachinemarketing een percentage van 2,28 procent en dat is ‒ aldus Beuker - ‘belachelijk laag’. ‘Dat komt doordat Overture en Google tot nu toe niet bereid zijn om hun inkomsten uit zoekmachinemarketing op te geven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid