Duitse reclame erbovenop


Met de Duitse economie wil het nog steeds niet vlotten, maar daar heeft de reclamebranche opvallend weinig last van. Want in 2004 zijn, na drie moeilijke jaren, de bestedingen gestegen, en ook dit jaar ziet er zonnig uit. Een van de vermoedelijke uitschieters wordt telecom: de introductie van UMTS zal ongetwijfeld leiden tot de lancering van innovatieve diensten en nieuwe toestellen, en dat staat garant voor een aanhoudende stroom aan reclame. Ook banken en verzekeraars zullen dit jaar waarschijnlijk extra geld in hun reclame steken. Nu de burger steeds minder kan vertrouwen op vadertje staat, moet hij zelf zijn financiële toekomst veilig stellen, en daar zullen financiële instellingen op inspelen. Daarnaast zijn er de discounters: de prijzenslag is ook in Duitsland nog niet afgelopen, en wordt mede uitgevochten via reclame. Minder voortvarend zijn de klassieke merkfabrikanten, die vooralsnog afzien van nieuwe imago-reclame. Vooral in de drankenhoek trapt men op de rem. De aanhoudende discussie over beperkende maatregelen ten aanzien van reclame voor alcoholhoudende dranken heeft een verlammend effect. Maar over de hele linie ziet het ernaar uit dat 2005 een prima jaar wordt.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid