Als data en technologie leidend zijn bij het maken van een strategie 'gaat iedereen kattenfilmpjes maken', menen Rens Verweij en Reinier Steures. Zij gingen in gesprek voor de nieuwe video-serie New Creativity van IAB Nederland en Adformatie. Hierin gaan we op zoek naar hoe de werelden van creatie, data en techniek samenkomen.
Discussieer onder dit bericht mee over hoe het vak verandert en hoe opdrachtgevers en bureaus geholpen kunnen worden om optimaal samen te werken.
Met name Verweij ziet dat data waarde toevoegt aan het strategie- en creatieproces. 'Data wordt heel snel gezien als iets heel rigides en als harde cijfers waaraan je je moet houden, maar het kan je ook op plekken brengen waar het menselijk brein niet heenkan. Ik zie het een beetje als een schilder die een extra kleur heeft gekregen op zijn pallet.'
Steures onderschrijft dit, maar ziet dat je met alleen data geen creatieve concepten kan maken. 'Bureaus verkopen creativiteit. Dat is wat klanten zelf niet kunnen, die kunnen prima data bekijken, en bekijken wat werkt, maar niet die creativiteit, dat is een cultuur.'
Steeds vaker wordt in een vroege fase samengewerkt in multi-disciplinaire teams. Daarin moet iedereen zich volgens Verweij bewust zijn van zijn eigen capaciteiten. 'Als creatief en als data-analyst moet je wel in staat zijn verschillende hersenhelften aan te spreken om te begrijpen wat jouw discipline doet in het proces.'
Bekijk ook aflevering 1 The Brief met Nathalie Lam (Philips) en Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders).
In aflevering 3 - donderdag 4 juli live - gaan Kees van Dorp (DDB Unlimited) en Gijs de Bruijn (Accenture Interactive) in gesprek over de Insights en Data mining.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!