Het radiojaar 2024 is ten einde gekomen. En wat een bijzonder jaar was het. Veel verschuivingen, transfers, rechtszaken, never a dull moment! De populariteit van het mediumtype bij adverteerders lijkt nog steeds groeiende. Binnenkort kijken wij op deze plaats verder terug op dit radiojaar.
Daarnaast was het vierde kwartaal weer de periode van ‘de lijstjes’, vrijwel iedere zender had één of meer Top-zoveel lijstjes. Ook een verdere analyse over het effect en de populariteit hiervan is binnenkort in dit theater te lezen.
Nu willen wij inzoomen op het grootste multimediale spektakel qua lijsten; de Top 2000 van NPO Radio 2.
Multimediaal, want televisie speelt ook een grote rol in het succes.
De basis: Radio – marktaandeel 77,2% op Oudjaarsavond 18.00-24.00 uur
Vooraf is het belangrijk te melden dat in 2023 de zogenaamde encoding nog niet optimaal was. In 2024 was dit wel het geval. Concreet: iedereen die via NPO1 Extra de uitzendingen volgde, hoorde niet de radio commercials maar zag televisie commercials. Deze kijkers tellen ook NIET mee in de luistercijfers van de radio.
Verder hebben we gekeken naar het tijdvak 06.00 – 24.00 uur, alleen in deze uren werden commercials uitgezonden.
Het zenderaandeel en totale bereik in deze periode ziet er als volgt uit:
Wat valt op in deze cijfers:
- Bereik radio stand-alone iets lager maar vertekend beeld dus door missen encoding in 2023
- Zenderaandeel in alle leeftijdsgroepen hoger dan in 2023
Nog wat andere interessante feitjes:
- De gemiddelde luistertijd van ‘bereikten’ is in 2024 meer dan 200 minuten
- Het zenderaandeel is het hoogst binnen de 20-34 jaar leeftijdsgroep. Een groep waarin men ‘normaal’ niet goed scoort.
- Oudejaarsdag is de best beluisterde dag, marktaandeel van 56,8% 06.00-24.00 uur en piek in avonduren naar 77,2%.
De grootste groei ten opzichte van ‘regulier’ gedrag wordt procentueel gerealiseerd in de avonduren.
De toevoeging van televisie – heel populair bij 20-34 jaar
In het tijdvak 06.00-24.00 uur keken er gemiddeld 324.000 personen 13+. In 2023 waren de kijkcijfers iets hoger, toen gemiddeld 355.000 kijkers. Ter vergelijk: bij radio ligt dat dubbel zo hoog qua luisteren met bijna 670.000 personen 13+.
In het leeftijdsprofiel zit niet veel verschil met radio, ook bij TV is de score bij 20-34 jaar opvallend hoog. Met name deze groep is ten opzichte van 2023 het veel meer gaan volgen (stijging marktaandeel 06.00-24.00 uur van 27,7% naar 32,4%).
Oudejaarsavond laat ook op tv een uitschieter zien. Tussen 18.00-24.00 uur waren er gemiddeld 713.000 kijkers, marktaandeel van 13,1%. Hiermee waren ze de derde zender van de avond ondanks de zware concurrentie op andere zenders.
Ter vergelijk: Serious Request
De week voor Kerst kwam 3FM in actie om geld in te zamelen voor onderzoek naar metabole ziektes. Met een pracht bedrag qua opbrengst van circa 11,5 miljoen euro is het concept weer helemaal terug. Ook hier was sprake van een multimediale aanpak.
Opvallend is dat het verschil, in tegenstelling tot de Top 2000, tussen luisteraars radio en kijkers televisie NPO1 Extra elkaar weinig ontloopt.
Gemiddeld aantal luisteraars 13+ 06.00-24.00 uur was 72.000 terwijl op tv dit gemiddeld 68.000 kijkers waren. De toevoeging van tv is dus heel belangrijk geweest voor het bereik van de actie.
Er zit wel een groot verschil in aandeel naar leeftijdsprofiel, bij radio was het vooral 20-34 jaar (35%), terwijl op televisie het een relatief hoog aandeel 50-64 was (32%).
Versterkend effect van televisie en radio
Veel adverteerders gebruiken in deze periode de combi Televisie en Radio, vooral waar urgentie een rol speelt (overstappers zorg, loterijen, reizen) maar ook zagen we veel goede doelen voorbij komen.
De clutter is dus hoog, belangrijk is wel onderscheidend te zijn. En tip aan de Ster: juist omdat de scores na 00.00 uur ook hoog zijn vergeleken met ‘regulier’, waarom niet ook blokken op tv en radio tot bijv. 02.00 uur. Immers, die zijn er regulier in ieder geval ook op tv. Meer inventory is absoluut welkom gezien de grote vraag. En als er dan problemen ontstaan om de 2.000 platen ‘weg te draaien’, dan wellicht Tubular Bells part one maar inkorten...
Door Abovo Maxlead: Sander van der Peet, Johan Dekker, Evert Bronkhorst
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!