Audio is onderdeel van ons dagelijks leven: we staan ermee op en gaan ermee naar bed. Audio heeft het grootste aandeel in mediaconsumptie. Terwijl online muziekdiensten en podcasts blijven groeien, behoudt radio een unieke positie. Binnen het domein ‘luisteren’ heeft radio nog altijd het grootste bereik, met 13,3 miljoen luisteraars per week. Met audio bereik je dagelijks maar liefst 80 procent van alle Nederlanders en radio alleen al haalt een dagelijks bereik van 60 procent.
De kracht van geluid in merkcommunicatie
Audio neemt een steeds grotere rol in binnen de mediamix van merken. Voor merken biedt dit grote bereik kansen om de impact van audio optimaal te benutten. Hoe jouw merk klinkt, ofwel jouw sonic branding, is van groot belang. Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Een sterk sound logo is daarin essentieel.
Het sound logo top-30 onderzoek
Sonic branding bureau TAMBR onderzocht, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research, in dit kader de prestaties van dertig sound logo’s om aan te tonen hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Dit omvatte bekende merken zoals Albert Heijn, Jumbo, Douwe Egberts en Netflix. Strategisch gebruik van sound logo’s biedt groeikansen voor merken. Het sound logo top-30 onderzoek onderstreept de impact van een goed sound logo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen.
Met het sound logo top-30 onderzoek willen we voor adverteerders in kaart brengen hoe goed ze hun soundlogo inzetten en waar eventueel verbeteringen door te voeren zijn. Tevens geven de uitkomsten een leidraad voor merken die nog in de ontdekkingsfase van hun soundlogo zitten.
Jouw sound logo ook laten onderzoeken?
Vanaf deze maand start Talpa Media elke maand een onderzoek waarmee merken waardevolle inzichten krijgen in de sterke en zwakke punten van hun sound logo. Wil je jouw merk ook laten meenemen? Er is nog ruimte om aan te haken! Neem vandaag nog contact op met Roel Willemsen, Sales Director Talpa Media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!