Tijdens De Dag van de Audio werd het opnieuw duidelijk: audio is springlevend en blijft groeien. Roel Willemsen van Talpa Media vertelt over de kracht van audio, de verschuivingen in het medialandschap en waarom merken – vooral fast moving consumer goods – steeds vaker audio inzetten als essentieel onderdeel van hun marketingstrategie.
Audio is overal en altijd beschikbaar. Hoe belangrijk is dat voor adverteerders?
Als adverteerder wil je zijn waar je consument is en met audio kan dat heel effectief. Dagelijks bereiken we meer dan 7 op de 10 Nederlanders via audio, waarbij traditionele radio nog steeds een belangrijke rol speelt. Wat opvalt, is dat steeds meer merken audio breder inzetten. Het gaat niet alleen om radio, maar ook om slimme, gepersonaliseerde audioadvertenties op digitale platforms. Zo kunnen merken zowel massaal als gericht communiceren.
Een groot deel van die groei komt vanuit de FMCG-sector. Wat verklaart dat succes?
FMCG-merken waren traditioneel dominant op audiovisuele kanalen zoals tv, maar inmiddels zien ze steeds meer de kracht van audio. Bij Talpa Media organiseren we al jaren inspiratiesessies voor FMCG-merken, vaak in samenwerking met AmpAmsterdam. Tijdens De Dag van de Audio hebben we dat uitgebreid besproken. Audio heeft een ongekende emotionele impact. Marketeers realiseren zich dit steeds vaker en gebruiken audio om hun merkverhaal over te brengen. Waar de commercialblokken voorheen gedomineerd werden door activerende spots, horen we nu steeds vaker branding commercials.
Is er onderzoek gedaan naar de effectiviteit van audio voor FMCG?
Zeker! Samen met DVJ Insights hebben we een grootschalig onderzoek gedaan naar de impact van audio op merk-KPI’s binnen FMCG. De resultaten tonen middels een benchmark aan dat audio een krachtig medium is voor het vergroten van merkbekendheid en merkvoorkeur. Veronika Tarjan, Head of Media bij Unilever Benelux, onderstreepte dit ook in haar talk over de rol van audio in de mediamix tijdens De Dag van de Audio. Ze benadrukte het belang van bewijsvoering en de FMCG benchmark bevestigt duidelijk de effectiviteit van audio en het belang van goede creatie.
Audio biedt merken letterlijk 'een stem'. Hoe ziet de toekomst van sonic branding eruit?
In een wereld vol visuele prikkels biedt geluid iets unieks. Sonic branding – het gebruik van geluid om een merk te versterken – wordt steeds belangrijker. Een goed gekozen sound logo, een pakkende jingle of achtergrondmuziek kan je merk herkenbaarder maken en emotionele connecties versterken. Aan het eind van het jaar publiceren we samen met TAMBR en Unravel de Sound Logo Top 30. Hiermee geven we, op basis van neurologisch onderzoek, inzicht in welke merken het best scoren met hun soundlogo.
Heb je nog tips voor merken die audio willen omarmen?
Begin met de vraag: hoe klinkt jouw merk? Audio wordt nog niet overal optimaal ingezet, terwijl het een sleutelrol speelt in succesvolle merkcommunicatie. Durf te experimenteren met verschillende audio-elementen en investeer in sonic branding. Geluid blijft hangen, raakt mensen en kan in een tijd waarin multitasking de norm is, je merk overbrengen zonder visuele aanwezigheid.
Heb je De Dag van de Audio gemist? Geen zorgen! Klik hier om de talk van Roel en Veronika terug te kijken en natuurlijk te luisteren!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!