Met de ANWB ben je verzekerd van pechhulp onderweg en op vakantie. Met deze en vele andere diensten helpen ze meer dan 5 miljoen Nederlanders om zorgeloos onderweg te gaan. Begin 2022 ontstond de ambitie om te focussen op een deel van deze grote groep mensen. De ANWB wilde een jongere doelgroep bereiken om de merkoverweging te verhogen. Daarnaast wilden ze de categorie ‘kamperen’ aanjagen, producten onder de aandacht brengen en vooral meer liefde aan het merk toevoegen. Hiervoor gooide ANWB het eens over een andere boeg: een subtiel gebrande full-length tv-serie. Samen met Talpa Network en Bombilate Media bundelden zij hun krachten en ontwikkelden ze de outdoor datingshow ‘Wildkampeerders’. Dit resulteerde in een ongekend bereik. In totaal kwamen bijna 12 miljoen mensen in aanraking met de campagne. Maar dat gebeurde natuurlijk niet vanzelf.
Joost Poolman Simons, head of brand ANWB, over hoe de samenwerking tot stand is gekomen:
"Het was een combinatie van factoren waarbij alles samenkwam; wij, de ANWB, die een andere aanpak zochten om jongeren te bereiken, Stacey Rookhuizen van Bombilate Media die een creatief concept bedacht en Talpa Network die middels hun netwerkeffect’ een groot bereik weet te realiseren. Alle partijen hebben met een goede dosis passie, drive, plezier en geloof samengewerkt en er alles aan gedaan om er een succes van te maken"
De ultieme relatietest
Koken op een gasbrandertje, samen een tentje opzetten, marshmallows roosteren bij het kampvuur; avontuurlijke singles testen of kamperen echt zo romantisch is. Dit deden zij op de allermooiste plekjes van Nederland. Het format Wildkampeerders komt uit de koker van producent Bombilate Media en kwam tot stand in samenwerking met de ANWB.
Stacey Rookhuizen, eigenaar Bombilate Media:
"Een brug slaan tussen de reclamewereld en de tv-wereld. Dat is ons doel. Formats ontwikkelen en produceren waar zowel de adverteerder, de zender als de kijker blij van worden"
Het netwerkeffect
Wildkampeerders werd 6 weken lang, elke zaterdag uitgezonden op SBS6. Er werd ingezet op alle mediumtypes: TV, radio, online én print. Alles stond in verbinding met elkaar en versterkte elkaar. Tegelijkertijd werden de eigen communicatiemiddelen van de ANWB ingezet. Dit alles bij elkaar zorgde voor een grote impact en een groot bereik.
De impact hiervan voor de ANWB volgens Joost Poolman Simons:
“Het ging om een andere manier van een categorie onder de aandacht brengen. De doelgroep werd via een televisie/online format over de as van ‘entertainment’ in contact gebracht met kamperen, met onze producten en met het merk ANWB. Vanuit het onderzoek zien we dan ook dat de merkoverweging is gestegen onder 18-35 jarigen, waarvan we er met deze campagne ook 3 miljoen hebben weten te bereiken.”
In totaal bijna 12 miljoen mensen bereikt
Alleen al via TV zijn bijna vijf en half miljoen mensen bereikt. Via radio bijna drie miljoen. De merkwaarden en de categorie ‘kamperen’ scoren nu een stuk hoger. De bekendheid met ANWB-producten is gegroeid en het begrip ‘ANWB-stelletje’ heeft een positievere betekenis gekregen. In totaal heeft Talpa Network zelfs bijna de helft van alle jongeren bereikt. Daarbij opgeteld zijn miljoenen mensen bereikt via campagnes op social, via verschillende nieuwsbrieven, via de Kampioen en via uitingen in de winkels. In totaal ging het om bijna 12 miljoen mensen. Zij weten nu allemaal dat de ANWB niet alleen voor pechhulp staat. Dat is allemaal te danken aan een campagne waarbij alle partijen als echte business partners samenwerkten.
Allard Ruyl, CEO Talpa Media Solutions:
"Het mooie van deze campagne was dat alle mediumtypes met elkaar in verbinding stonden en daardoor elkaar versterkten. Een prachtig voorbeeld van ons netwerkeffect. Op deze manier vond er een samenwerking plaats tussen twee grote crossmediale netwerken met een ongekend bereik. Allemaal op elkaar afgestemd om zo de doelstellingen te realiseren"
Benieuwd hoe de campagne eruitzag?
Voor meer informatie over deze campagne en/of samenwerkingen kun je contact opnemen met: brandpartnership@talpanetwork.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!