Joris van der Pol over De Dag van de Audio en de kracht van het medium

Audio is springlevend. Met de opkomst van podcasts, digitale radio en nieuwe technologieën ontwikkelt het medium zich razendsnel.

Joris van der Pol, Algemeen Directeur bij OMS

Tijdens de Dag van de Audio op vrijdag 4 oktober speelt Talpa Network een centrale rol. Als partner van dit event gaat Talpa Network met de branche in gesprek over de toekomst van audio en de innovaties en mogelijkheden die het biedt.

In aanloop naar dit event spreken we met Joris van der Pol, Algemeen Directeur bij OMS, over waarom Talpa Network partner is geworden, wat luisteraars kunnen verwachten en hoe de kracht van audio kan bijdragen aan de groei van merken.

Waarom is Talpa Network partner geworden van de Dag van de Audio?

We love audio! We geloven dat geluid een veel grotere rol kan spelen in commerciële communicatie. We vertegenwoordigen veel radio- en podcastmakers in ons netwerk en weten als geen ander wat de impact is van goede audiocontent op luisteraars. Waar kun je dat beter laten zien & horen dan tijdens de Dag van de Audio, waar alles draait om geluid?

Wat kunnen bezoekers van de Dag van de Audio verwachten van Talpa’ Network’s bijdrage?

Natuurlijk Silvan Stoet, die elk weekend te horen is op Radio 10 en tijdens de Dag van de Audio tussen 12:00 en 14:00 uur de presentatie verzorgt. We willen vooral de commerciële waarde van audioadvertenties belichten. Wat werkt goed? Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen adverteerders benutten? Mijn collega Roel Willemsen deelt inzichten over de opkomst van de fast moving consumentengoederen in audioadvertising. Waarom kiezen steeds meer merken hiervoor?

Welke lessen kunnen we hieruit trekken?

Remon Buter van GroupM, audioambassadeur van 2023, doet mee aan een dubbelinterview met mij. Hij deelt het perspectief van Nederlands grootste bureau groep op adverteren via audio. Ook Mediahuis schuift aan. Zij investeren sinds vorig jaar fors in radio en zijn een van de grootste podcastuitgevers van Nederland, een crossmediaal audiohuis dat nog maar een jaar actief is en al een sterke visie heeft ontwikkeld.

Hoe ziet de toekomst van radio en audio eruit volgens jou?

Aan de consumptiekant wordt het alleen maar interessanter. Iedereen met een goed contentidee kan dit eenvoudig verspreiden via internet, DAB en vooral podcasts. Zo ontstaat er voor luisteraars een divers landschap, met iets voor iedereen. Adverteerders willen natuurlijk aanwezig zijn waar veel mediaconsumenten samenkomen. Wij maken het voor adverteerders makkelijk om luisteraars snel en effectief te bereiken via een compleet audioplatform. Daardoor wint audio als advertentiekanaal enorm aan waarde. Dit onderwerp komt zeker uitgebreid aan bod tijdens de Dag van de Audio.

Wat maakt audio als medium zo krachtig volgens jou?

Kort gezegd: de combinatie van massabereik zonder dat het massaal aanvoelt. Het voelt als een persoonlijk gesprek met een vriend in de kroeg, terwijl je eigenlijk miljoenen luisteraars bereikt. Daarnaast is er de bewezen effectiviteit van audioadvertenties, gecombineerd met de drang tot innovatie die ik elke dag in onze sector tegenkom. We willen steeds een beetje beter presteren dan gisteren en zijn niet bang om vernieuwende, disruptieve technologieën te omarmen.

Wat zijn de grootste uitdagingen en kansen voor radio in een wereld waarin podcasts en streamingdiensten steeds groter worden?

De grootste uitdaging is het effectief combineren van alle audiokanalen. Live radio is nog steeds veruit de grootste vorm van audioconsumptie, maar de echte kracht ligt in de combinatie met podcasts en streamingdiensten. Deze kanalen vullen elkaar goed aan en vervullen verschillende behoeften van luisteraars. Voor zowel klanten als publishers is het cruciaal om deze complementaire kanalen te integreren in één aanbod.

Waarom is een evenement zoals de Dag van de Audio belangrijk voor de audio-industrie?

Practice what you preach! We bedienen de consumentenmarkt met aantrekkelijke audiocontent, waardoor miljoenen mensen dagelijks luisteren via verschillende kanalen. De kracht van de Dag van de Audio is dat Adformatie een relevant audioprogramma samenstelt voor de business-to-businessmarkt. Normaal gesproken communiceert Adformatie via tekst, maar deze dag biedt boeiende audiocontent voor professionals in communicatie, media en  marketing. We kunnen dat alleen maar toejuichen en dragen hier graag aan bij.

Joris kwam in de late jaren 70 ter wereld met een koptelefoon op zijn hoofd. Na een -bescheiden- carrière als radiomaker bij lokale en regionale radiostations, begon hij op zijn 18e als reclame verkoper bij een regionale commerciële radiozender. Via verschillende commerciële posities bij BNR, Radio 538 en Talpa Radio, werd Joris in 2013 commercieel directeur bij Talpa Radio. Vanuit die functie richtte hij in 2013 saleshuis OMS op, waar hij sinds 2014 algemeen directeur is. Daarnaast is Joris voorzitter van Audify en bestuurslid bij NMO.

OMS (One Media Sales) is een onderdeel van Talpa Network

 

 

Afbeelding
Joris

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →