Overslaan en naar de inhoud gaan

Zet de kracht van media in voor de war on IT-talent

Mensen bereiken en overtuigen, dat is toch juist onze kracht? Laten we die kracht inzetten om een gemeenschappelijk probleem aan te pakken!
Jong talent
Jong talent
© 123rf
Jong talent
Jong talent
© 123rf

Als je kijkt naar de vacaturepagina’s van mediabedrijven, dan is de kans groot dat je daar een of meerdere vacatures vindt voor software engineers, backend developers, datascientists, etc. Niet alleen als je kijkt op vacaturepagina’s mediabedrijven trouwens. Ook in andere sectoren is een tekort aan ICT-personeel.

related partner content for mobile comes here

Veel bedrijven halen hun ICT-personeel daarom uit het buitenland. Een development-afdeling in India of Hongarije – het is niet uitzonderlijk, maar kan wel lastig zijn. Bijvoorbeeld voor omroepen die content maken specifiek voor de Nederlandse markt, afgestemd op de Nederlandse cultuur en in de Nederlandse taal.

Het ligt anders

De war on ICT-talent is hevig. Niet alleen de media-industrie kampt met een tekort aan IT-personen, eigenlijk iedere sector kampt met een tekort aan IT’ers. Waar haal je ze vandaan? En hoe houd je ze binnen? Vaak wordt verondersteld dat grote bedrijven IT’ers binnenhalen met hoge salarissen en mooie leaseauto’s. En dat is niet het meest aantrekkelijke punt van de media-industrie, toch?

Nou, dat ligt toch anders. Uit een (afstudeer)benchmark-onderzoek dat we lieten doen, blijkt dat de startsalarissen in de media-industrie eigenlijk helemaal niet zo gek zijn.

Daarnaast houdt ook de veronderstelling dat startende IT’ers kiezen voor de baan met het hoogste salaris geen stand. Voor startende IT’ers is uitdaging, werken met gepassioneerde collega’s en bedrijfscultuur het allerbelangrijkst. En laat dit nu net iets zijn waar we als media-industrie goed op scoren!

Interessante datasets

Hoe komt het dan toch dat IT’ers niet massaal voor de media-industrie kiezen? Het zit hem in de uitdaging, of eigenlijk het gebrek aan kennis over de uitdagingen op IT-vlak in de media. Studenten van IT-gerelateerde opleidingen denken nu niet zo snel aan de media als toekomstig werkveld, omdat het bij hen onbekend is met welke complexe IT-processen we te maken hebben en welke interessante datasets daarbij horen.

En juist op dat vlak moeten we als media-industrie de handen ineenslaan. Hoe? Ik denk aan meer gastdocenten uit de media, media-specifieke IT-hackathons zoals Media Hack Day en een flitsende campagne of aanwezigheid op career-events. Want mensen bereiken en overtuigen, dat is toch juist onze kracht? Laten we die kracht inzetten om een gemeenschappelijk probleem aan te pakken!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in