Overslaan en naar de inhoud gaan

UvA onderzoekt The Lord of the Rings

Universiteiten grijpen de première, vandaag, van The Lord of the Rings, Return of the King, aan onderzoek te doen naar de internationale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Communicatiewetenschappers en studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Universiteit Utrecht doen mee in een internationaal onderzoek naar deze film. De wereldwijde première van The Lord of the Rings biedt ten eerste de mogelijkheid te onderzoeken hoe een grote, internationaal uitkomende film wordt ontvangen, geïnterpreteerd en beoordeeld door het publiek in verschillende landen. Het onderzoek haakt hiermee in op het debat over cultureel imperialisme, aldus de UvA. ‘Velen maken zich immers bezorgd over de mondialisering: het mondiale publiek zou verworden tot een eenvormige grijze massa met sterren als Micky Mouse en Gandalf, in plaats van Nijntje en Tita Tovenaar.’
Een tweede onderzoeksvraag is hoe The Lord of the Rings wordt gepromoot in verschillende landen. Gebruiken marketeers diverse, cultuur specifieke strategieën en wat zijn de verschillen? Ten derde richt het onderzoek zich op de rol van fantasie in de eigen cultuur.

related partner content for mobile comes here

Voor het onderzoek worden kranten, tijdschriften en televisieprogramma's geanalyseerd. Daarnaast vindt via internet een grote enquête onder het publiek plaats en zullen bezoekers na het zien van de film ondervraagd worden. De onderzoekers verwachten dat er meer dan 100.000 respondenten zullen deelnemen aan het onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in