UvA onderzoekt The Lord of the Rings


Communicatiewetenschappers en studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Universiteit Utrecht doen mee in een internationaal onderzoek naar deze film. De wereldwijde première van The Lord of the Rings biedt ten eerste de mogelijkheid te onderzoeken hoe een grote, internationaal uitkomende film wordt ontvangen, geïnterpreteerd en beoordeeld door het publiek in verschillende landen. Het onderzoek haakt hiermee in op het debat over cultureel imperialisme, aldus de UvA. ‘Velen maken zich immers bezorgd over de mondialisering: het mondiale publiek zou verworden tot een eenvormige grijze massa met sterren als Micky Mouse en Gandalf, in plaats van Nijntje en Tita Tovenaar.’
Een tweede onderzoeksvraag is hoe The Lord of the Rings wordt gepromoot in verschillende landen. Gebruiken marketeers diverse, cultuur specifieke strategieën en wat zijn de verschillen? Ten derde richt het onderzoek zich op de rol van fantasie in de eigen cultuur.
Voor het onderzoek worden kranten, tijdschriften en televisieprogramma's geanalyseerd. Daarnaast vindt via internet een grote enquête onder het publiek plaats en zullen bezoekers na het zien van de film ondervraagd worden. De onderzoekers verwachten dat er meer dan 100.000 respondenten zullen deelnemen aan het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid