Overslaan en naar de inhoud gaan

Traditionele financiële wereld ontdekt impact investing

De belangstelling van traditionele financiële partijen voor impact investing – investeren in sociaal ondernemingen- neemt toe. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangstelling van traditionele financiële partijen voor impact investing – investeren in sociaal ondernemingen- neemt toe. Dat blijkt uit het aantal banken, pensioenfondsen en andere institutionele fondsen dat zich ingeschreven heeft voor , een congres over impact investing en sociaal ondernemerschap dat eind mei in Nederland plaatsvindt.

related partner content for mobile comes here

Hun aantal overtreft dat in de VS, waar het congres ruim 3 jaar geleden voor het eerst plaatsvond.
Ook pioniers in sociaal kapitaal zoals Triodos Bank, Stichting DOEN, Root Capital, UnLtd UK, Skøll Foundation, LGT Venture Philantropy, Blue Orchard Finance, responsAbility en Omidyar Network, zijn vertegenwoordigd.
ABN AMRO is een van de partners van de conferentie. “Impact investing zal blijven groeien. Wij treden daarom graag op als partner, adviseur en facilitator voor onze cliënten. Door ons netwerk en investeringsmogelijkheden aan te spreken, spelen we in op hun vraag naar impact,” zegt Hein van der Loo, Managing Director Institutions and Charity Banking bij ABN AMRO Mees Pierson. “SOCAP/Europe brengt sociale entrepreneurs en investeerders samen. Op deze manier steunen we de ontwikkeling van de impact sector.”

Kapitaal voor sociale problemen

Impact investing is een relatief nieuwe en snelgroeiende beweging die kapitaal wil aanwenden om de grote problemen van de wereld aan te pakken en tegelijkertijd financieel rendement te realiseren.
Het grootste deel van de investeringen wordt momenteel aangewend voor microfinanciering. Sterk in opkomst zijn investeringen in grotere ondernemingen en projecten die zich richten op verbetering op het gebied van energie, educatie, huisvesting en landbouw. Volgens verschillende onafhankelijke onderzoeken heeft impact investing de potentie om binnen vijf jaar uit te groeien tot een significante markt waarin honderden miljarden euro’s omgaan.

Money en meaning

Oprichter en mede-organisator van het congres, , stelt dat de groeiende belangstelling voor impact investing nieuwe uitdagingen meebrengt. “Een van de sleutelthema’s van de conferentie is dan ook hoe samen te werken met het traditionele kapitaal, terwijl de boodschap behouden blijft: ‘money’ en ‘meaning’ moeten stevig in het totaal verankerd blijven.”

Na drie succesvolle SOCAP conferenties in de Verenigde Staten, is SOCAP/Europe het eerste evenement dat de social capital beweging in Europa geeft. Trok de eerste conferentie in San Francisco in 2008 nog 600 belangstellenden, voornamelijk particulieren en Venture Capital fondsen, twee jaar later was het aantal ruimschoots verdubbeld tot 1.400. Nog eens 20.000 geïnteresseerden volgden de conferentie online. Tijdens SOCAP/Europe komen er sociale entrepreneurs en investeerders uit zeker 40 landen naar Amsterdam.
“SOCAP/Europe verwelkomt iedereen die betrokken is bij ‘money with meaning’: van banken en pensioenfondsen tot innovatieve financiers, filantropen, familiefondsen, business angels en sociale entrepreneurs,” zegt Frank van Beuningen, oprichter van (Put Your Money Where Your Mouth Is Community), sociaal investeerder en mede-organisator van de conferentie. “Het is de plaats om inspirerende bedrijven te ontmoeten die oplossingen creëren voor de problemen van de wereld.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in