Overslaan en naar de inhoud gaan

Adviesbureaus populairder door social media?

Social media dragen bij aan de populariteit van organisatieadviesbureaus, zo concludeert Consultancy.nl na onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het adviesplatform maakt jaarlijks een ranking, de Management Consulting 50 (MC50), om het online imago van organisatieadviesbureaus te meten. De lijst is gebaseerd op het dagelijkse gedrag van bezoekers, gemeten over een periode van één jaar. ‘Hiermee kunnen wij conclusies trekken over het effect van de branding en marketingactiviteiten van de verschillende adviesbureaus,’ legt Larry Zeenny, medeoprichter van Consultancy.nl, uit.

related partner content for mobile comes here

De top10:
1 Accenture
2 Berenschot
3 Squarewise
4 Deloitte Consulting
5 BMC
6 Twynstra Gudde
7 Conclusion
8 Kirkman Company
9 IG&H Consulting & Interim
10 Hay Group

De volledige lijst staat op de

Van alle bezoekers die gericht opzoek zijn naar bedrijfscontent, komen de meesten bij Accenture uit (14 procent). Daarna volgen Berenschot (13,9 procent) en Squarewise (13,7 procent).

Social media integratie
Uit de MC50 ranking blijkt dat consultingbedrijven die hoog scoren ook erg vooruitstrevend zijn op het gebied van online en social media. Adviesbureaus in de top-10 hebben social media intensief geïntegreerd in hun marketing- en wervingmix. Zo hebben zeven van de tien adviesbureaus een blog, zijn negen van de tien bureaus actief op Twitter en hebben acht van de tien een corporate Facebook pagina. Daarnaast scoren adviesbureaus die hun medewerkers stimuleren om actief te zijn op social media en hun adviseurs faciliteren met (mobiele) social media applicaties, hoger in populariteit.

Zeenny: ‘Je ziet dat de grote merken social media steeds meer integreren in hun marketingactiviteiten. Adviesbureaus lopen hierbij duidelijk achter en worstelen nog met het vraagstuk ‘online en social media’. Je ziet wel dat ze zich er steeds meer voor gaan interesseren. Veel bureaus lanceren nieuwe websites en ook social media-kanalen worden daarin steeds meer geïntegreerd. De grote uitdaging blijft natuurlijk de gevoeligheid van klantgegevens die gepaard gaan met het advieswerk.’

Kansen voor kleintjes
De MC50 ranking toont aan dat online populariteit niet per definitie wordt bepaald door de grootte van de adviesbureaus. In de top 20 bevinden zich zeven adviesbureaus met circa 50 adviseurs in dienst, in de totale top-50 zijn dat er maar liefst 19. ‘Juist door de opkomst van social media kunnen kleine adviesbureaus zich goed staande houden ten opzichte van veel grotere concurrenten. Kijk bijvoorbeeld naar de nummer drie in de MC50 ranking, Squarewise. Dit is een relatief klein bureau, maar wel heel actief op diverse online kanalen en social media,’ zegt Zeenny.

Methodiek
De MC50 is gebaseerd op het gedrag van websitebezoekers van Consultancy.nl en rangschikt de 50 populairste organisatieadviesbureaus van Nederland. Bezoekers bestaan uit een combinatie van verschillende doelgroepen - consultants, studenten, werkzoekenden en klanten van adviesbureaus. De totale populatie bestaat uit meer dan 100.000 websitebezoekers in de periode van één jaar. De adviesbureaus zijn gerangschikt op de gemiddelde populariteit van hun content: bedrijfsprofiel (25 procent), nieuwsberichten (15 procent), vacatures (15 procent), stages (15 procent), evenementen (15 procent) en rapporten (15 procent). De resultaten zijn onder meer gecorrigeerd op hoeveelheid aanwezige content. Strategy consulting kantoren zijn niet meegenomen in de ranking van 2011.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in