Overslaan en naar de inhoud gaan

Sarkozy als don Quichotte

De Fransen willen een eigen alternatief voor Google books. Vergeefse moeite, want gebruikersvoorkeuren laten zich niet sturen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Crisis of niet, de Franse overheid gaat een kleine miljard euro pompen in een eigen versie van Google books. Nooit is het gezegde ‘ergens Gallisch van worden’ toepasselijker dan op dit vreemde plan dat door niets anders is ingegeven dan angst voor vernieuwing. Google is, zoals bekend, druk bezig de mondiale bibliotheek te worden en zet dagelijks grote aantallen boeken waarvan het auteursrecht is verlopen online. Een gruwel, volgens de Franse president die liet optekenen “Niet beroofd te willen worden van de Franse culturele erfenis”.

related partner content for mobile comes here

Daarom gaat ‘ ie precies hetzelfde doen als Google, maar dan door een Frans instituut. Logisch, want stel je voor dat iemand van buiten de landsgrenzen iets zinnigs doet op het web, dat niet voor niets de toevoeging ‘ worldwide’ heeft meegekregen… Frankrijk moest al eerder haar eigen GPS-systeem, vliegtuigindustrie en Google-alternatief hebben.
De vraag is of de Franse burger/consument zit te wachten op dit digitaal activisme. Het is opnieuw een zendergedreven en politiek geladen initiatief, waar heel weinig marketingintelligentie aan vooraf is gegaan. Eigenlijk typisch voor een politicus, die het toch per definitie zou moeten hebben van ‘luisteren naar de klant’. Nu hebben de critici van het toenemende reclame- en marketingdenken in de politiek best gelijk –ook Frankrijk heeft zijn populisten- maar in dit geval zou het toch beter zijn geweest om eerst naar de behoeften van de burger te luisteren.

Chauvinisme is een prima motivator tijdens voetbalkampioenschappen, maar zou in een serieus internetdebat geen rol mogen spelen, juist vanwege het ongelimiteerde karakter van het onderwerp. En de onmogelijkheid om grenzen te stellen. Dat hebben censors in landen als China gemeen met de Franse ‘ eigen land eerst’ –propagandisten. En dat zal ook de ervaring van Sarkozy zijn. Voorkeuren van gebruikers laten zich niet sturen door politieke overwegingen. Wél door het feit dat de ene mogelijkheid beter, leuker of gebruiksvriendelijker is dan de andere. Een simpele waarheid die marketeers al lang weten. Wie vertelt het de politici?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in