Sarkozy als don Quichotte
Crisis of niet, de Franse overheid gaat een kleine miljard euro pompen in een eigen versie van Google books. Nooit is het gezegde ‘ergens Gallisch van worden’ toepasselijker dan op dit vreemde plan dat door niets anders is ingegeven dan angst voor vernieuwing. Google is, zoals bekend, druk bezig de mondiale bibliotheek te worden en zet dagelijks grote aantallen boeken waarvan het auteursrecht is verlopen online. Een gruwel, volgens de Franse president die liet optekenen “Niet beroofd te willen worden van de Franse culturele erfenis”. Bekijk het artikel
Daarom gaat ‘ ie precies hetzelfde doen als Google, maar dan door een Frans instituut. Logisch, want stel je voor dat iemand van buiten de landsgrenzen iets zinnigs doet op het web, dat niet voor niets de toevoeging ‘ worldwide’ heeft meegekregen… Frankrijk moest al eerder haar eigen GPS-systeem, vliegtuigindustrie en Google-alternatief hebben.
De vraag is of de Franse burger/consument zit te wachten op dit digitaal activisme. Het is opnieuw een zendergedreven en politiek geladen initiatief, waar heel weinig marketingintelligentie aan vooraf is gegaan. Eigenlijk typisch voor een politicus, die het toch per definitie zou moeten hebben van ‘luisteren naar de klant’. Nu hebben de critici van het toenemende reclame- en marketingdenken in de politiek best gelijk –ook Frankrijk heeft zijn populisten- maar in dit geval zou het toch beter zijn geweest om eerst naar de behoeften van de burger te luisteren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisChauvinisme is een prima motivator tijdens voetbalkampioenschappen, maar zou in een serieus internetdebat geen rol mogen spelen, juist vanwege het ongelimiteerde karakter van het onderwerp. En de onmogelijkheid om grenzen te stellen. Dat hebben censors in landen als China gemeen met de Franse ‘ eigen land eerst’ –propagandisten. En dat zal ook de ervaring van Sarkozy zijn. Voorkeuren van gebruikers laten zich niet sturen door politieke overwegingen. Wél door het feit dat de ene mogelijkheid beter, leuker of gebruiksvriendelijker is dan de andere. Een simpele waarheid die marketeers al lang weten. Wie vertelt het de politici?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid