Overslaan en naar de inhoud gaan

Probleemgerichte Probleemwijkcommunicatie

Dat blijkt uit een onderzoek van het Landelijk Samenwerkingsverband Achterstandswijken dat gehouden is bij de veertig aangewezen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van het Landelijk Samenwerkingsverband Achterstandswijken dat gehouden is bij de veertig aangewezen krachtwijken. Op zich vond participatie wel plaats, maar dan in de meeste gevallen toch 'op de automatische piloot'. Waar bewoners wel konden participeren, konden ze meestel wel de problemen aangeven, maar kregen niet de mogelijkheid oplossingen aan te dragen. De inventarisatie en de keuze van de oplossingen was meestal in handen van professionals. De beslissingsmacht van bewoners was vaak beperkt, aldus de onderzoekers in het rapport: ‘Aandacht voor bewonersparticipatie’. In iets minder dan eenderde van de wijken verliep de participatie via de reeds bestaande bewonersoverleggen. In iets meer dan eenderde van de wijken is een nieuw en breed participatietraject opgezet voor het wijkactieplan. Gemeenten hebben bewoners wel gevraagd te participeren, maar gebruikten weinig kanalen daarvoor en deden weinig moeite moeilijk bereikbare groepen te betrekken.

related partner content for mobile comes here

De gemeenten laten hier duidelijk iets liggen: is de activering van de wijkbewoners niet de sleutel tot werkelijke aanpak van de problemen in deze wijken? Negeren beleidsmakers hierbij de potentiele kracht van communicatie? Of is er te weinig communicatiedenkkracht bij de communicatieprofessionals om te komen tot nieuwe aansprekende aanpakken en ideeen om moeilijk bereikbare groepen toch te bereiken en te activeren? Ik ben een beetje bang dat het een combinatie van de twee is....

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in