Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekrecensie: Het merk is dood leve het merk

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het (PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12 boeken die kans maken op de PIM Marketing Literatuurprijs 2008.

related partner content for mobile comes here

In Tijdschrift voor Marketing werden een aantal van deze boeken al van een recensie voorzien. De komende tijd zal ik die hier op Molblog plaatsen. De derde: Het merk is dood leve het merk, door Paul Stamsnijder.

N.C. van Loendersloot, voorzitter van de examencommissie Marketing Communicatie van SRM, las het boek en schreef de volgende recensie:

'Het van Paul Stamsnijder over rebranding is een vlot geschreven werk. Overzichtelijk ingedeeld in zeven heldere hoofdstukken en voorzien van praktische tips.

'Mislukking of Meesterwerk' is als titel nogal pretentieus aangezet en geeft aan dat de schrijver bombastisch taalgebruik bij vlagen niet schuwt. Daar staat tegenover dat het boek tal van voorbeelden van merkwissels geeft en ze overzichtelijk op een rij zet. Maar de schrijver pakt niet door. Het boek blijft aan de oppervlakte steken. Met name als het gaat om een beschrijving van de achterliggende theorie.

Als studieboek voldoet het boek helaas niet aan de minimum kwaliteitseisen van zorgvuldigheid bij verwijzingen of het citeren uit andermans werk. Terwijl de schrijver toch gebruik kan maken van het rijk gevulde BBDO kenniscentrum. Het versterkt het vermoeden dat de kracht van schrijver niet zozeer gelegen is in diepe kennis maar meer in het hebben van een netwerk, met een sterke traditie in de mondelinge overlevering. Het is ronduit jammer dat hij zijn positie als consultant met gevlei naar de adverteerder kracht tracht bij te zetten. Dat doet hij door zich af te zetten tegen reclamebureaus: 'die uitsluitend op eigen gewin uit zijn. Verdronken in grappige ideetjes die het raakvlak missen met de business maar wel goed zijn in de jaarlijkse prijzenregen.'

Hier schaart de schrijver zich bij de niet-creatieve geesten, horen we de echoput van Nieuwstribune in zijn slechtste dagen en brengt hij ten onrechte vakmensen in diskrediet.

Daarmee is het nog geen slecht boek. Het is een leerzame Tour d'Horizon voor de manager die meer wil weten over rebranding. Voor de professional is het een handig boekje erbij. En om in prijs-waardeverhouding te spreken: voor nog geen twee tientjes heb je er geen miskoop aan.'

Praktisch: ***
Leesbaar: *****
Actueel: **
Vernieuwend:*

Ons oordeel: *** toch een aanrader, maar dan wel alleen als u met een merkswitch te maken heeft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in