Overslaan en naar de inhoud gaan

Segmenteer niet per land

Nog steeds segmenteren sommige marketeers hun doelgroepen per land.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is geen nieuws meer maar het moet toch maar weer eens worden gezegd, vindt de Amerikaanse marketinghoogleraar Charles Taylor: doelgroepsegmentatie per land is totaal achterhaald. De wereld globaliseert. We eten waar ook ter wereld sushi. Studenten met een Major League Baseball-cap op hun hoofd komt je overal tegen.

related partner content for mobile comes here

Merken als Gucci, Ferragamo, Chanel, Armani, Burberry en Ralph Lauren trekken zich niks van grenzen aan. In Tokio heeft 90 procent van de vrouwelijke 20’ers een tas van Louis Vuitton. Dus waarom zou je nog segmenteren per land? In de luxegoederenmarkt kunnen marketeers hun doelgroepen beter segmenteren naar levensstijl, gedrag en voorkeuren.

Taylor bespreekt een onderzoek naar de reacties van Europese, Amerikaanse en Aziatische vrouwen op een aantal advertenties van Chanel.

De reacties culmineerden in vier segmenten:
- vrouwen die graag opzien baren (19 procent) en veel waarde hechten aan topmerken
- informatiezoekers (27 procent): nuchtere dames die eerst goed vergelijken en dan hun keus maken
- sensatiezoekers (30 procent), die gaan voor waanzinnige (kleuren)combinaties
- nutzoekers (25 procent), die met name kijken naar comfort en functionaliteit
Een lifestylesegmentatie als deze biedt veel meer handvatten voor effectieve marketing dan geografische criteria.
Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in